جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

شكسته شدن براكت ارتودنسي ثابت و راهكارها و نكات مهم

شكستن براكت ارتودنسي مي تواند استرس زيادي به افرادي كه ارتودنسي ثابت دارند وارد كند چرا كه هم هزينه بردار است و هم ممكن است طول دوره درمان را افزايش دهد. اما براكت شكسته يكي از مشكلات نسبتا رايج ارتودنسي دندان است كه افراد بارها ممكن است در طول درمان با آن مواجه شوند. پس جاي نگراني نيست و نبايد به خاطر آن استرس و اضطراب داشت. اجازه دهيد در اين مقاله به طور كامل در خصوص شكسته شدن براكت ارتودنسي اطلاعاتي به شما كاربران عزيز ارائه دهيم.

علت شكسته شدن براكت ارتودنسي ثابت چيست؟

قبل از اينكه درباره مديريت شرايط براكت شكسته بنويسيم اجازه دهيد كه درباره علل شكستن براكت مطالبي ارائه دهيم و بگوييم كه اصلا چرا و چگونه براكت ها كه مهمترين اجزاي بريس ارتودنسي هستند ممكن است شكسته، شل شده يا بي افتند.

مهمترين علل شل شدن براكت ارتودنسي يا شكستن آن عبارتند از:

خوردن غذاهاي ممنوعه (همان غذاهايي كه متخصص به  شما بارها تاكيد ميكند كه حين ارتودنسي مصرف نكنيد. انواع ميوه خشك، غذاهاي سفت و سخت كه نياز به جويدن دارند و ….)

دستكاري براكت با دست

دستكاري دست با اشيايي مانند خودكار، مداد و اشيايي از اين دست

جويدن آدامس با ارتودنسي

برخورد اشياء به دندان ها (ضربه يا تروماي وارد شده  به صورت و براكت ها مانند برخورد توپ، چوب، مشت و …)

محكم و غيراصولي بسته شدن اجزاي بريس (سيم، براكت، اسپيسرها و …)

برخورد ماده مضر و شل كننده سيماني كه براكت را به دندان متصل كرده

وارد شدن فشار زياد بيش از حد به براكت از طرف سيم ارتودنسي

بي كيفيت بودن براكت ارتودنسي

و…

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي دندان

هنگام شكستن براكت ارتودنسي بايد چكار كنيم؟

به طور كلي زمان شل شدن براكت ها يا افتادن آن ها مجموعه اقدامات زير را در نظر داشته باشيد تا بتوانيد در كوتاهترين مان ممكن آن را تعمير يا تعويض كنيد. با اينكار مدت زمان ارتودنسي افزايش پيدا نخواهد كرد. مهم ترين مراحل حين شكستن براكت هاي ارتودنسي عبارتند از:

اول: آرام و ريلكس باشيد!

اولين چيزي كه بايد بدانيد اين است كه اغلب اوقاتي كه براكت مي شكند يا شل مي شود هيچ مورد اورژانسي و فوري در كار نيست و شما هم اولين نفري نيستيد كه با اين مشكل مواجه ميشويد و قطعا آخرين نفر هم نخواهيد بود. حتي در طول دوره درمان ممكن است باز هم با اين مشكل روبرو شويد پس آرام باشيد. حتي اگر ارتودنسي لينگوال يا ديمون انجام داده ايد باز هم بايد در وهله اول آرامش خود را حفظ كرده  و آرام باشيد زيرا اصلاح، تعمير يا تعويض براكت به راحتي توسط متخصص ارتودنسي انجام داده ميشود.

دوم: ميزان آسيب را ارزيابي كنيد

خيلي با دقت و توجه زياد به براكت نگاهي بيندازيد و ببينيد كه دقيقا چه بلايي سر براكت آمده است. آيا فقط شل شده يا شكسته شده؟ اگر سيم ارتودنسي مشكلي ندارد و سرجايش است آن را دستكاري نكنيد. سيم را به آرامي از داخل براكت به عقب برانيد.

سوم: همه براكت ها و سيم ارتودنسي را چك كنيد

همانطور كه در بخش قبل گفتيم، اگر سيم همچنان به براكت وصل شده بود ، آن را به آرامي به عقب برگردانيد و با موم ارتودنسي ايمن كنيد. اما اگر سيم نيز پاره شده و بيرون زده يا دراز است سيم را از جايي كه دراز شده در فاصله كمي از دندان كات كنيد. سپس سر تيز يا برآمده سيم را با موم بپوشانيد.

چهارم: با متخصص ارتودنسي خود تماس بگيريد و يك وقت ملاقات بگيريد

بلافاصله بعد از ايمن كردن براكت شل شده ارتودنسي يا شكسته شده با متخصص ارتودنسي خود تماس بگيريد و جزئيات آسيب وارد شده را به او بگوييد تا او يك قرار ملاقات براي شما در نظر بگيرد. اگر براكت شكسته شده باشد و يا سيم همراه با آن شل شده باشد يك وضعيت اورژانسي است و بايد در نزديك ترن فرصت ممكن به مطب متخصص برويد اگر نه براي رفتن به مطب عجله نكنيد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۵:۵۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :