جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كافئين چيست و در چه مواد غذايي يافت مي‌شود

روزانه ميلياردها نفر بعد از بيدار شدن از خواب و يا براي بازيابي انرژي از دست رفته خود به كافئين پناه مي‌برند. در حقيقت، اين محرك طبيعي يكي از رايج‌ترين مواد خوراكي مورد استفاده در جهان است. اغلب به دليل تأثيرات منفي آن بر خواب و اضطراب، از كافئين به عنوان ماده‌اي نه چندان مفيد ياد مي‌شود. با اين حال، برخي مطالعات ثابت كردند كه اين ماده مي‌تواند از بعضي جهات براي سلامتي مفيد باشد. اما پيش از هر چيز بايد بدانيم كافئين چيست و در چه مواد غذايي يافت مي‌شود. آگاهي از ماهيت اين ماده و ميزان مصرف روزانه آن براي ارزيابي تاثير آن بر بدن ضروري است

كافئين چيست؟

كافئين يك محرك طبيعي است كه بيشتر در گياهاني نظير چاي، قهوه و پودر كاكائو يافت مي‌شود. اين ماده با تحريك مغز و سيستم عصبي مركزي، به شما كمك مي‌كند تا هوشيار باشيد و از بروز خستگي نيز جلوگيري مي‌كند. به گفته مورخان، سال 2737 قبل از ميلاد، بشر براي اولين‌بار تهيه و نوشيدن چاي را آغاز كرد. طبق گزارش‌ها، قهوه سال‌ها بعد توسط يك چوپان اتيوپيايي كشف شد. نوشابه‌هاي كافئين‌دار در اواخر دهه 1800 به بازار آمدند و پس از مدت كوتاهي نوشيدني‌هاي انرژي‌زا به بازار معرفي شدند. امروزه 80٪ از جمعيت جهان هر روز يك محصول كافئين‌دار مصرف مي‌كنند و اين تعداد براي بزرگسالان در آمريكاي شمالي به 90٪ مي‌رسد.

بيشتر بخوانيد :

نوشيدني‌ها و غذاهاي حاوي كافئين

كافئين به طور طبيعي در دانه‌ها يا برگ گياهان خاص يافت مي‌شود. سپس اين منابع طبيعي براي توليد غذاها و نوشيدني‌هاي كافئين‌دار برداشت و فرآوري مي‌شوند. در اينجا مقادير كافئين در هر 227 گرم (240 ميلي‌ليتر) برخي از نوشيدني‌هاي محبوب پيش‌بيني شده است:

اسپرسو: 240-720 ميلي‌گرم.

قهوه: 102-200 ميلي‌گرم.

نوشيدني‌هاي انرژي: 50-160 ميلي‌گرم.

چاي دم كرده: 40-120 ميلي‌گرم.

نوشابه: 20 تا 40 ميلي‌گرم.

قهوه بدون كافئين: 3-12 ميلي‌گرم.

هات‌چاكلت: 2-7 ميلي‌گرم.

شير كاكائو: 2-7 ميلي‌گرم.

منبع : https://www.jahanshimi.com/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۶:۴۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :