جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

چند نكته بسيار ساده براي رعايت بهداشت دندان هاي ارتودنسي شده

اگر به تازگي دندان هاي خود را ارتودنسي كرده ايد حتما تاكنون متخصص‌تان نكاتي در خصوص اهميت حفظ بهداشت دندان هاي ارتودنسي شده به شما گوشزد كرده است. در اين مقاله از دكتر درويش بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران  درباره اهميت اين موضوع و همچنين درباره نحوه صحيح رعايت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسي مطالبي خواهيد خواند كه خواندن يا مرور كردن دوباره آن خالي از لطف نخواهد بود.

چرا بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسي مهم است؟

با نگاه كردن در آينه مي توانيد متوجه شويد كه بريس ارتودنسي و تمام اجزاي آن طوري هستند كه باعث به دام افتادن و گير كردن مواد غذايي مي شوند. شما تا قبل از شروع درمان تنها با يك مسواك زدن ساده و نخ دندان كشيدن، دندان ها را تميز مي كرديد. اما اكنون تميز كردن بريس ها را نيز بايد به فرآيند شستشو اضافه كنيد. بعد از مصرف هر وعده غذايي، دندان هاي شما و صد البته بريس ها كثيف مي شوند و خطر پوسيدگي دندان هايتان بيشتر خواهد بود.

اهميت مراقبت هاي دندانپزشكي قبل از شروع ارتودنسي روي حفظ بهداشت دهان و دندان

شما بايد قبل از شروع درمان ارتودنسي ابتدا دندان هاي خود را جرمگيري كنيد. اين كار تميز كردن دندان ها را حين ارتودنسي آسانتر مي كند. دندان هاي خراب و بيماري هاي لثه هم به نوبه خود بايد تشخيص داده شده و درمان شوند.  اگر نه يا درمان شروع نمي شود يا تمام تلاش متخصص و هزينه ارتودنسي كه شما پرداخت مي كنيد بي ثمر خواهد بود. چون درمان شكست مي خورد و شما را به زحمت مي اندازد.

تميز كردن دندان هاي ارتودنسي شده در روزهاي اول

نظافت و مراقبت از براكت هاي ارتودنسي فقط در روز هاي اول كمي دشوار به نظر مي رسد. اما بعد از گذشت چند روز و با عادت كردن به  حضور براكت ها در دهان به اين نتيجه مي رسيد كه، تميز كردن دندان ها با براكت هاي ارتودنسي كار چندان دشواري هم نيست. مسواك زدن و رعايت نكات بهداشتي در دندان هاي ارتودنسي شده تنها  قدري زمان بر است و نيازمند صبر، حوصله و مسئوليت دارد.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي زود بازده 

ارتودنسي سراميكي 

نحوه كشيدن نخ دندان براي دندان هاي ارتودنسي شده

نخ دندان را از زير سيم بين دو دندان رد كرده و با حركت c شكل نخ را به بالا و پايين به آرامي حركت دهيد . اين عمل را براي تك تك دندان ها تكرار كنيد . هرگز نخ دندان را با حركت اره اي شكل ما بين دندان هاي ارتودنسي شده نكشيد البته دندانپزشك شما پس از قرار دادن براكت ها مشاوره لازم  و آموزش صحيح نحوه مسواك زدن را به شما خواهد .

لكه هاي سفيد رنگ روي دندان ها بعد از درمان ارتودنسي چيست؟

لكه هاي موجود در روي دندان ها بعد از درمان ارتودنسي نشان دهنده عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و مسواك نزدن و نخ دندان كشيدن صحيح مي باشد و اگر به تمامي نكات و توصيه هاي متخصص ارتودنسي در حين درمان عمل كرد هيچ وقت چنين مشكلي پيش نخواهد آمد و در صورت اينكه با پاليشينگ دنداني برطرف نشود راه حل آن درمان ترميم و زيبايي مي باشد

منع بعضي از خوراكي ها بعد از نصب براكت ها

در پاره اي از موارد متخصص ارتودنسي شما ممكن است شما را از خوردن بعضي از غذاها و نوشيدني ها پس از ارتودنسي منع كند .

نمونه اي از غذاها و شيريني هاي  سفت عبارتند از:

  • ته ديگ
  • بلال
  • هويج خام
  • شكلات هاي سفت و تافي ممكن است باعث شكسته شدن براكت ها شوند  .

نوشيدني هاي حاوي كربونات

  • قهوه
  • زعفران
  • چاي پر رنگ و نوشابه هاي سياه و زرد

همچنين مصرف شكر و محصولات بدست آمده از شكر را مانند كيك، بستني، شيريني و شكلات را به حداقل برسانيد  .و يا بعد از خوردن آنها از مسواك و نخ دندان استفاده كنيد .به ياد داشته باشيد براي حفظ بهداشت دندان هاي ارتودنسي شده ، بعد از خوردن هر چيزي حتما بايد از مسواك استفاده كنيد .

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۴:۲۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :