جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسي از شايعه تا واقعيت

لق شدن دندان يكي از نگراني‌هاي اصلي بيماراني است كه در حال سپري كردن دوره درمان ارتودنسي دندان خود هستند. به همين دليل در اين مقاله، توضيحاتي در خصوص احتمال لق شدن دندان در زمان درمان ارتودنسي ارائه خواهيم كرد. اگر شما هم نگران اين موضوع هستيد يا فكر مي‌ كنيد كه يك يا تعدادي از دندان هاي شما شل شده و يا احتمال لق شدن آن ها وجود دارد، حتما اين مقاله بخوانيد. چون به عنوان يك متخصص ارتودنسي گاهي اوقات مراجعاني داريم كه ادعاي لق شدن دندان در ارتودنسي را دارند و بنابراين لازم است در اين باره حقايقي بيان شود.

آيا ممكن است در طول ارتودنسي دندان من لق شده و بي‌افتد؟

جواب كوتاه : خير

لازم است بدانيد كه تنها در چند روز اول كه براكت‌هاي ارتودنسي ثابت گذاشته مي شوند دندان ها ممكن است كمي تحت فشار قرار گرفته و تكان بخورند. به همين دليل ممكن است به برخي از بيماران احساس لق شدن دندان دست دهد. اين مساله يك امر طبيعي است گرچه در برخي وارد ممكن است در صورتي كه متخصص ارتودنسي آن را از قبل توضيح نداده باشد باعث نگراني بيمار شود.

بيشتر بدانيد : دانستني هاي ارتودنسي دندان

چرا حس لق شدن دندان در ارتودنسي به من دست مي دهد؟

حركت دندان از موقعيت كج و ناتراز خود به سمت يك موقعيت جديد و صاف با اعمال فشار توسط انواع ارتودنسي متحرك و ثابت صورت مي گيرد. يعني براي اينكه دندان كج شما كم كم صاف شود لازم است كه به آن نيروهايي از طرف دستگاه هاي ارتودنسي وارد شود. همين موضوع باعث مي شود كه شما حس كنيد دندان شما شل يا لق شده است. دليل اصلي احساس لق شدن دندان در ارتودنسي همين موضوع است.

بيشتر بخوانيد:

ارتودنسي سراميكي

آيا احساس لق شدن دندان بعد از ارتودنسي طبيعي است و امكان آن وجود دارد؟

داشتن اين احساس طبيعي است اما نه مانند احساس لق شدن در ارتودنسي، لق شدن دندان بعد از ارتودنسي تنها يك احساس است و واقعيت ندارد. علت اينكه شما چنين احساسي داريد فعال شدن سلول هاي استخواني به نام استئوكلاست ( استخوان از بين برنده سلول ) مي باشد.

براي پيشگيري از بيماري پريودنتال چه كنيم؟

براي حفظ سلامت پريودنتال خود، شما نياز داريد كه بهداشت دهان و دندان  خود را به طور منظم و حرفه اي در طول مدت ارتودنسي حفظ كنيد. علاوه بر اين جهت پيشگيري چشم انداز بلند مدت و يا پيش آگهي مشكلات دهان، دندان و بيماري هاي پريودنتال بايد قبل از تصميم گيري بر گزينه هاي درمان در نظر گرفته شود. همچنين بهتر است بدانيد كه خط لثه دروازه اي براي سلامت دهان و دندان شما است. بنابراين بهتر است از آن مراقبت كنيد.

منبع: مجله ارتودنسي دندان 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۲:۲۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :