جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

علت افتادن لمينت دندان يا شكستن آن چيست؟

همانطور كه گفته شد لمينت‌هاي دندان طوري ساخته مي‌‍شوند كه طول عمر و ماندگاري بالايي در شرايط عادي داشته باشند. اما در برخي موقعيت‌ها ممكن است دوام آن‌ها زير سوال برود و دچار شكستگي شده يا بيفتند. در ادامه، عللي كه باعث شكستن لمينت دندان و يا افتادن آن مي‌شوند را مورد بررسي قرار داده‌ايم.

طول عمر لمينت دندان

اولين و اصلي‌ترين علت افتادن لمينت دندان، ميزان سن و عمر آن‌ها است. اين ونير‌ها معمولا بيش از 10 سال ماندگار هستند. هرچند كه با مراقبت مناسب براي سال‌هاي بيشتري ممكن است ماندگار باشند.

اما در هر صورت با گذشت زمان، ممكن است آن‌ها به آرامي از دندان جدا ‌شوند زيرا پيوند چسبنده آن‌ها به سطح دندان، پس از چندين سال ممكن است ضعيف شده و باعث افتادن يا جدا شدن جزئي لمينت شود.

اتصال ضعيف لمينت به دندان‌ها

دومين دليل شايع كه مي‌تواند باعث افتادن لمينت دندان شود، اتصال نامناسب يا بي‌كيفيت لمينت به دندان است. سمنت يا چسپي كه براي اتصال لمينت‌ها به دندان‌ها استفاده مي‌شود اگر به اندازه كافي كيفيت نداشته باشد، يا تكنيك اتصال سمنت به دندان و سپس اتصال لمينت اصولي نباشد، پس از مدت زمان كوتاهي، ممكن است لمينت دچار تغيير موقعيت شده يا از دندان جدا شود.

از همين رو، انتخاب يك دندانپزشك يا متخصص ترميمي و زيبايي دندان كه در تمام مراحل نصب لمينت دقت كافي دارد و تكنيك‌هاي مناسبي بكار مي‌برد از اهميت زيادي برخوردار است.

پوسيدگي دندان

سومين عامل شايع كه مي‌تواند در شكستن لمينت دندان و يا افتادن آن نقش داشته باشد پوسيدگي دندان است. دنداني كه لمينت شده، ممكن است دچار پوسيدگي شود و همانطور كه پوسيدگي گسترش مي‌يابد، اتصال لمينت به دندان نيز ضعيف شده تا در نهايت به صورت جزئي يا كامل لمينت خواهد افتاد.

سايش دندان‌ها

از مهم‌ترين علل شكستن لمينت دندان سايش دندان ها به هم است. مثلا افرادي كه عادت به دندان قروچه و يا ساييدن دندان‌ها به هم طي خواب يا بيداري دارند، زودتر از افراد ديگر كيفيت لمينت‌هاي خود را از دست خواهند داد.

فشار وارد شده از سوي دندان‌ها به ساختار و بدنه لمينت (مخصوصا لبه‌هاي آن) مي‌تواند باعث ترك برداشتن و يا شكستن كامل لمينت به مرور زمان شود. از همين رو تا زماني كه دندان قروچه يا عادت ساييدن دندان‌ها به هم كنترل نشود، بهتر است كه از هيچ نوع ونير دنداني براي زيبايي بخشي به طرح لبخند استفاده نشود.

منبع : تاج دنتال كلينيك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۰:۱۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :