جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

شاخص توده بدني

در اين مقاله دكتر عنبرا به صورت خلاصه و مختصر درباره معضل چاقي، شاخص توده بدني، نحوه محاسبه شاخص توده بدني و محدوده هاي مختلف BMI صحبت مي كنند. صحبت هاي دكتر را به صورت خلاصه در ادامه درج شده است.

“چاقي از معضلات جوامع بشري است كه متاسفانه روز به روز در حال پيشرفت است و خود به تنهايي منشاء بيماري هاي زيادي مي شود. معيار مشخصي براي چاقي وجود دارد كه وزن را بر مجذور قد تقيم مي كنند و عدد به دست آمده نشان مي دهد كه بيمار يا شخص در كدام محدوده سلامت وزني قرار دارد”

اين عدد اگر تا ۲۵ باشد وزن شخص نرمال است

بالاتر از ۲۵ اضافه وزن

بالاتر از ۳۰ چاقي

و بالاتر از ۴۰ بيماري محسوب مي شود.

“در مواردي كه BMI بين عدد ۲۵ تا ۳۰ است، ورزش و رژيم براي كاهش اضافه وزن كافي است. اگر BMI بين ۳۰ تا ۴۰ باشد با دارو درماني و ساير درمان هاي غير تهاجمي مي توان با چاقي مبارزه كرد اما اگر شاخص توده بدني در افراد بين ۳۵ تا ۴۰ باشد نياز به عمل جراحي لاغري است.” ( در چنين شرايطي بهتر است با يك متخصص جراحي لاغري خوب مشورت كنيد.)

بيشتر بخوانيد : ساسي باي پس چيست ؟

معايب شاخص توده بدني BMI

البته اگر شاخص توده بدني BMI شما نشان دهد كه مبتلا به چاقي يا اضافه وزن هستيد، لزوما به معناي چاق بودنتان نيست. به عنوان مثال، BMI نمي تواند تشخيص دهد كه شما به علت عادات غير صحيح مثل رژيم هاي غذايي غير استاندارد يا مصرف مواد غير قانوني لاغر هستيد.

علاوه بر اين BMI قادر به تفكيك فرد عضله اي، كه تمام مدت در باشگاه عضله سازي مي كند با فردي كه وزنش به علت پرخوري و كم فعاليتي بالا است، نخواهد بود. BMI ممكن است هر دو نفر آنها را به علت يكي بودن وزن و قدشان در دسته چاق قرار دهد. از اين رو BMI ميليون ها نفر را در گروه چاق طبقه بندي مي كند، در حالي كه ممكن است اكثر آنها چاق نباشند.

از آنجايي كه BMI شاخصي بر اساس قد و وزن است و قادر به پيش بيني تركيب بدني فرد كه شامل مواردي مانند استخوان بندي مي باشد، نمي توان به طور قطع به آن استناد كرد.

جهت محاسبه شاخص توده بدني كليك كنيد.

منبع : مجله لاغري تناسب اندام


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۴:۲۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :