جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

بوي بد دهان يا هاليتوزيس

بوي بد دهان يا تنفس بدبو آزار دهنده بوده و بعضي اوقات باعث اضطراب مي‌شود. با اينكه داروخانه‌ها پر از آدامس‌ها، خوشبوكننده‌ها، دهانشويه‌ها و ساير محصولات جهت درمان بوي بد دهان هستند اما بيشتر اين محصولات تاثيري موقتي داشته و درماني دائمي محسوب نمي‌شوند. بعضي غذاها، بيماري‌ها يا عادات خاص باعث بدبويي دهان ‌مي‌شوند. در بيشتر مواقع مي‌توان بوي بد دهان را با حفظ بهداشت دهان و دندان بهبود بخشيد، اما در ساير موارد براي درمان اين مشكل بايد به دندانپزشك  ترميمي خوب  يا پزشك مراجعه نمود.

بوي بد دهان ناشي از چيست يا علل آن كدامند؟

بوي بد دهان ممكن است منشأ داخل دهاني يا خارج دهاني داشته باشد، گرچه عوامل داخل دهاني بسيار شايع‌تر هستند. بوي بد دهان عمدتاً در اثر فعاليت و تكثير باكتري‌هاي داخل دهاني است كه منجر به توليد مولكول‌هاي شيميايي مي‌شود كه حاوي سولفور است و بوي ناخوشايندي دارند.

بيشتر بخوانيد :

ايمپلنت دندان

لمينت دندان

۱. دندان‌ها و لثه‌ها

شايع‌ترين دلايل بوي نامطبوع دهان را بايد در لثه‌ها و دندان‌ها يافت.

باقي‌ ماندن پلاك ميكروبي روي دندان باعث ايجاد پوسيدگي دندان مي‌شود كه در صورت پيشرفت و ايجاد حفره به محلي مملو از باكتري و محصولات باكتريايي تبديل مي‌شود كه خود از عوامل بوي بد دهان است. پيشرفت پوسيدگي به نوبه خود باعث التهاب و عفونت ريشه‌ها و ايجاد آبسه‌هاي دنداني خواهد شد كه خود از ديگر عوامل بوي بد دهان خواهد بود.

۲. خشكي دهان

بزاق از تركيب‌هاي بسيار با ارزشي است كه دهان را به طور دائم تميز مي‌كند. همچنين بزاق تركيب‌هاي حاصل از باكتري‌هاي پوسيدگي‌زا را خنثي و به پيشگيري از پوسيدگي دندان كمك مي‌كند. بنابراين يكي از عوارض كمبود بزاق مي‌تواند بوي بد دهان باشد. كم آب شدن بدن به هر دليلي مانند تشنگي و گرسنگي طولاني يا مصرف برخي داروها مي‌تواند باعث خشكي دهان شود.

۳. سيگار

دود سيگار به علت بوي تند تركيب شيميايي آن باعث خشكي دهان و همچنين مستعد كردن محيط براي ايجاد بيماري‌هاي لثه مي‌شود.

۴. زبان

سطح زبان مملو از پرزهاي چشايي است كه طبعاً بين پرزها، شيارها و فضاهايي تشكيل مي‌شود به طوري كه عمق اين شيارها خصوصاً در قسمت عقب زبان بسيار بيشتر است. اين فضاها منطقه مناسبي براي رشد و تكثير باكتري‌هاي گرم منفي است كه باعث بوي بد دهان مي‌شوند.

۵. بيماري‌هاي سيستميك

در افراد مبتلا به ديابت حالتي به نام كتواسيدوز ديابتي وجود دارد كه در آن بدن قادر به شكستن گلوكز و استفاده از آن به‌عنوان مهمترين منبع انرژي نيست. در اين حالت بدن شروع به شكستن چربي مي‌كند و به دنبال آن در بدن يك ماده شيميايي به نام كتون توليد مي‌شود كه منجر به توليد نفس نامطبوع در بيماران ديابتي مي‌شود.

منبع : https://www.tajdentalclinic.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۸:۰۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :