جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

اسيد لاكتيك چيست؟ به زبان خيلي ساده

اسيد لاكتيك يا Lactic Acid چيست ؟ خوب شايد براي شما هم اين اتفاق افتاده باشد كه بعد از يك پياده روي طولاني يا بعد از انجام يك ورزش سنگين آن هم بعد از سالها ورزش نكردن و ايجاد فشار زياد از حد به بدن دچار درد عضلاني شده باشيد ، اين درد قطعا ساعاتي بعد از انجام ورزش در بدن شما احساس مي شود ، آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه چه چيزي باعث به وجود آمدن اين درد مي شود و چگونه مي توانيم آن را به مرور از بين ببريم ؟ امروز در اين مقاله مي خواهيم در خصوص اسيد لاكتيك صحبت كنيم ، در واقع همان عامل دردي كه شما در بدنتان احساس مي كنيد.

اسيد لاكتيك كه ما آن را به عنوان انگليسي Lactic Acid مي شناسيم داراي فرمول شيميايي C3H6O3 مي باشد اگر به فرمول شيميايي اين اسيد دقت كنيد !!! C مخفف Calium و H مخفف Hidrogen و O نيز نشانگر Oxygen است و عدد كناري آنها نشانگر تعداد مولوكول هاي موجود در هر قسمت مي باشد و جالب است بدانيد كه اسيد لاكتيك تنها دو مولوكول اكسيژن با مايع پاك كننده استون كه براي پاك كردن لاك ناخن استفاده مي شود تفاوت مولوكولي دارد!!!

بيشتر بخوانيد :

توليد زياد اين نوع اسيد در خون به دليل ايجاد حالتي شبيه به حالت تخمير شير و تبديل شدن آن به ماست و پنير در بدن انسان ايجاد مي كند كه اين تخمير شدن باعث كاهش خونرساني و اكسيژن رساني به عضلات بدن شده و در نهايت باعث ايجاد دردها و گرفتي عضلاني مي شود . همانطور كه شما در ماست و پنير نمك داريد در اسيد لاكتيك نيز نوعي نمك وجود دارد كه به عنوان لاكتاك شناخته مي شود. اسيد لاكتيك مايعي بي رنگ است و بصورت محلول در آب و اتانول ديده مي شود.

جالب است بدانيد كه اسيد لاكتيكي كه بصورت صنعتي توليد مي شود در صنايع مختلفي از جمله غذا و دارو ، دباغي پوست ، رنگرزي ، ساخت پلاستيك ها ، حلال ها ، جوهر و لاك هاي ناخن مورد استفاده قرار مي گيرد. البته اسيد لاكتيكي كه در بدن موجودات به وجود مي آيد از نظر ساختاري كمي با اسيد لاكتيك هاي صنعتي تفاوت دارد و در اصطلاح شيمي به نوع اسيد لاكتيك هاي صنعتي راست گرد و به نوع جانوري آن چپ گرد گفته مي شود .

براي يك ورزشكار بسيار مهم است كه ميزان توليد و پخش شدن اين نوع اسيد در بدن خودش را به حداقل برساند و اين امر در بهبود حركتي ماهيچه و در نتيجه عملكرد بهتر ورزشكار بسيار تاثير خواهد داشت . در اكثر ورزشهاي هوازي زمانيكه شما در حال ورزش هستيد بدن شما نيز به همان تناسب سرعت تنفس را افزايش مي دهد تا بتواند اكسيژن بيشتري براي عضلات تامين كند ، اگر اين اكسيژن رساني به درستي انجام نشود يا بدن توانايي خوبي براي رساندن اكسيژن به عضلات نداشته باشد در نتيجه باعث سوزش عضله خواهد شد و شخص مجبور مي شود كه فعاليت ورزشي خودش را كاهش و آن را به حداقل برساند ، جالب است بدانيد كه برخي اوقات آنقدر اين سوزش و درد زياد است كه مي تواند تا چند ساعت عضله فرد را در حالت فلج قرار بدهد و درد شديدي را ناشي شود .

منبع : جهان شيمي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۰:۴۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :