جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

روش هاي انجام جرم گيري دندان

روش هاي انجام جرم گيري دندان

جرم هاي دنداني، پاكت هايي هستند كه بين دندان و لثه قرار دارند و باعث مشكلات دهان و دنداني مي شوند، بيمار، بايد براي محفاظت از دندان و لثه خود به دندان پزشك مراجعه كند و اقدام به جرم گيري دندان و حذف اين پاكت ها كند. از آنجايي كه دهان يكي از اعضاي مهم بدن است كه عمل غذا خوردن و حرف زدن به وسيله آن انجام مي شود؛ پس رعايت بهداشت دهان و دنداني يكي از ضرورت هاي لازم در دنياي امروز است.

جرم دندان چيست؟

جرم دنداني، رسوباتي به رنگ زرد يا سفيد هستند كه از مواد غذايي مصرف شده همراه با املاح بزاقي كه بر روي سطح دندان‌ها و زير لثه ها مي چسبند تشكيل شده است كه اگر براي رفع آنها اقدامي صورت نگيرد مي تواند موجب بيماري لثه و دندان شود؛ اين نكته را نيز بايد بدانيم كه اين پاكت ها با استفاده از مسواك زدن و نخ دندان نمي توانند از روي سطح دندان پاك شوند بلكه بايد به دندان پزشكي مراجعه كرد.

پاكت ها باعث ايجاد باكتري ها و ميكروب هاي مضر دهان و دندان، پوسيدگي دندان، لق شدن دندان، بوي بد دهان و ايجاد بيماري پريودنتال مي شوند و همچنين مي توانند ريسك زوال عقل، سكته قلبي و مشكلات مرتبط با بيماري ديابت را افزايش دهند پس ضرورت از بين بردن جرم هاي دهان و دنداني براي هر فردي لازم و اساسي است.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون پوسيدگي دندان و روشهاي درمان آن اينجا كليك كنيد.

هم چنين اگر با علت بوي بد دهان خود و راه هاي از بين بردن ان اشنا نيستيد كليك كنيد.

حساسيت هاي بعد از جرم گيري

بعد از جرم گيري دندان ها، ممكن است بيمار احساس كند كه دندانش لق است يا حساسيت دنداني پيدا كند. اين مشكل به دليل جرم گيري از دندان نيست بلكه چون جرم ها به صورت عايقي به دندان چسبيده شده بودند با حذف آنها، ديگر جرمي وجود ندارد كه فضاي از دست رفته ميان لثه و دندان را پر كند؛ پس با از بين رفتن پاكت ها، مشكلات دهان و دنداني بيمار آشكار مي شوند كه بايد به درمان آنها پرداخت.

بيشت بخوانيد :

انواع روش هاي جرم گيري دندان

جرم گيري به دو صورت دستي و ماشيني صورت مي گيرد كه فراتر از يك جرم گيري معمولي عمل مي كند.

جرم گيري دستي

در جرم گيري دستي كه به آن «جرم گيري سطحي» هم گفته مي شود چون پاكت هاي دنداني عميق نيستند؛ دندانپزشك به صورت دستي با ابزاري به نام كورت، پاكت هاي دنداني را با كمك حس لامسه خود از بين مي برد.

جرم گيري ماشيني

اين روش جرم گيري دندان داراي ۳ مرحله است:

۱.جرم گيري

در جرم گيري ماشيني، دندانپزشك با استفاده از ابزار التراسونيك كه نوعي از ابزارهاي فراصوتي است با كمك سر دستگاه و آبي كه با فشار خارج مي شود پاكت هاي دنداني را از بين مي برد.

پوليش دندان

دندان پزشك،  بعد از برداشتن جرم ها از روي لثه و دندان، توسط يك ابزار با سر پلاستيكي با ماده اي به نام پروفيلاكسي، اقدام به پوليش دندان مي كند تا اين ماده به همه جاهاي دندان برسد  پوليش باعث ايجاد سطح صيقلي روي دندان و حذف رنگ‌ها و لكه‌ها روي دندان مي‌شود و همچنين موجب مي شود كه دندان، كلسيم لازم را براي تقويت خود را جذب كند در نتيجه دندان سالم مي ماند.

استفاده از فلورايد

در مرحله ي آخر، دندان پزشك از فلورايد استفاده مي كند كه داراي طعم و بوي خميردندان معمولي است. فلورايد باعث افزايش استحكام دندان و مقاومت دندان در برابر پوسيدگي مي شود. در اين روش، دندان پزشك از يك اسپري هوا و سديم بي كربنات و جت آب براي رفع پاكت ها و لكه ها ي دنداني استفاده مي كند كه روشي بدون درد مي باشد.

ليزر دندان پزشكي

اگر بعد از جرم گيري دندان، عوامل عفونت در بافت لثه باقي بماند از اين روش استفاده مي شود. ليزر با حذف بافت لثه عفوني و حفظ بافت هاي سالم در لايه‌هاي زيرين، باعث اتصال دوباره‌ بافت‌هاي لثه به دندان مي شود و به داشتن بافت‌هاي سالم‌تر كمك مي كند.

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۶:۰۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :