جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كاربردهاي اسيد فسفريك

استفاده از اين اسيد به دو صورت خوراكي و صنعتي صورت مي‌گيرد، كه علت اصلي آن غيرسمي بودن اين اسيد است. اگر از طرفداران نوشابهها هستيد، شما به مصرف اين اسيد عادت كرده‌ايد، اما اين استفاده تنها به نوشابه‌ها نيست، در مرباها، پنيرها و گوشت‌هاي فرآوري شده (سوسيس و كالباس و غيره) اسيد فسفريك كاربرد فراواني دارد. اين اسيد در غذا طعمي تند به خوراكي خواهد داد.

از ديگر كاربردهاي جالب اين اسيد استفاده از آن براي پاك كردن جرمهاي دندان در دندانپزشكي است و جالب است بدانيد كه در خميردندان‌هايي كه خاصيت سفيد كنندگي دارند نيز كاربرد دارد.

بيشار بخوانيد :

اگر بخواهيد كه زنگ آهن را پاك كنيد، اسيد فسفريك انتخاب شما خواهد بود. هر چند بعد از استفاده شما فسفات آهن سياه خواهيد داشت كه خود مي‌تواند به عنوان ماده‌اي ضد خورندگي مورد استفاده قرار گيرد.

بسياري از شوينده‌ها در ساختار خود از اسيد فسفريك جهت نرم كردن آب استفاده مي‌كنند. يون‌هاي كلسيم و منيزيم كه آب سخت را تشكيل خواهند داد، توسط اين اسيد تبديل به نمك فسفات شده و باعث عدم رسوب آن‌ها خواهد شد. اما هنوز هم مانند قرن نوزدهم اصلي‌ترين كاربرد اسيد فسفريك در توليد كودهاي شيميايي است. فسفر يكي از ضروري‌ترين عناصر جهت رشد گياهان است و هنوز ۸۰ درصد از اين اسيد در كشاورزي مصرف مي‌شود. اين كودها معمولا به صورت مونو آمونيوم فسفات، دي آمونيوم فسفات، سوپر فسفات تريپل، فسفات منيزيم هستند. از كاربردهاي جديد اين اسيد مي‌توان به تصفيه آب و فاضلاب، مكمل‌هاي خوراك دام و طيور نيز اشاره كرد. از اين اسيد به عنوان الكتروليت در سلول‌هاي سوختي نيز استفاده شده و از آن براي ساختن ديترجنت‌هاي مصنوعي نيز استفاده مي‌شود. همچنين استفاده از اين اسيد در مواد آرايشي و بهداشتي و مراقبت از خود نيز امكان‌پذير است. در ماسك‌هاي اسكراب، شامپوهاي سر و بدن، لاك ناخن، رنگ مو و پاك كننده‌هاي صورت از اين اسيد به عنوان تنظيم كننده اسيديته استفاده مي‌شود.

منبع : فروشگاه مواد شيميايي جهان شيمي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۰:۳۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :