جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مهمترين مشكلات دندان كودكان كه بايد جدي گرفت كدامند؟ ( بخش اول )

به دليل نيازهاي خاص نوزادان، نونهالان و نوجوانان، هم در پزشكي و هم در دندانپزشكي رشته هاي تخصصي ايجاد شده تا پاسخوي نياز آن ها باشد. در دندانپزشكي نيز رشته تخصصي دندانپزشكي كودكان داريم كه به نيازهاي دهان و دندان بچه ها پاسخ مي دهد و يكي از اقدامات انجام شده در اين رشته، شناخت و پيشگيري از بروز مشكلات رايج دهان و دندان در سنين پايين است. در اين مقاله به بررسي 10 تا از رايج ترين مشكلات دندانپزشكي كودكان پرداخته ايم كه خواندن آن به تمامي والدين مسئول و دلسوز توصيه مي شود. با شناسايي اين مشكلات و كمك گرفتن از متخصص دندانپزشكي كودكان قطعا مي توانيد سلامت دهان و دندان كودكان خود را تضمين كنيد.

پوسيدگي دندان كودكان

اصلي ترين، شايع ترين و پر بحث ترين مشكل دندان در كودكان كه نيازمند توجه فوري و پيشگيري است، پوسيدگي دندان در كودكان است. به دلايل مختلفي دندان كودكان راحت تر دچار پوسيدگي مي شود و به همين علت بايد در همان سنين كودكي و زماني كه اولين دندان هاي شيري در مي آيند به منظور پيشگيري و آموزش هاي لازم به متخصص دندانپزشكي اطفال و كودكان مراجعه كنيم.

اگر هنوز با عموامل تشديد كننده پوسيدگي دندان و درمان هاي آن اشنا نيستيد كليك كنيد.

بوي بد دهان از مهمترين مشكلات دهان و دندان بچه ها

به بوي بد دهان هاليتوز يا هاليتوزيس هم گفته مي شود و هر كسي در هر سني را تحت تاثير قرار مي دهد. بوي بد دهان در كودكان مي تواند به دليل تغذيه آن ها، پوسيدگي دندان ها و يا مسائل جدي تر باشد.

صرف نظر از اينكه علل اوليه بوي بد دهان چيست، بزرگترين مسبب آن باكتري هاي داخل دهان و گلو هستند. آن ها در داخل دهان تجمع ميابند و از چيزي كه در داخل دهان است تغذيه مي كنند و با توليد مشتقات گوگرد و اسيد به بد بو شدن دهاغن كمك مي كنند.

تجمع باكتريها در دهان مي تواند به دليل طيف وسيعي از مشكلات ايجاد شود. مشكلات لثه، بهداشت نامناسب دهان و خشكي دهان مهم ترين عامل مقابله با هاليتوز است. اما ساير موارد مانند سينوزيت مزمن، ديابت، پوسيدگي دندان و مشكلات گوارشي نيز مي تواند منجر به بوي بد دهان شود.

حساسيت دندان ها

يكي ديگر از مشكلات دندانپزشكي كودكان كه نسبتاً شايع است حساسيت دندان ها است. اگر متوجه شده ايد كه شما با خوردن غذاها يا نوشيدني هاي سرد و گرم يا تنفس در هواي سرد  و گرم مشكلاتي در دندان خود (مانند درد) تجربه مي كند احتمالا دندان هايش حساس هستند.

حساسيت دندان، بيشتر به دليل نازك بودن ميناي دندان در دندان هاي شيري و حساس بودن ذاتي آن ها است. نازك بودن ميناي دندان باعث مي شود كه مينا به راحتي توسط پلاك و اسيد ساييده مي شود.

مكيدن انگشت

مكيدن انگشت يك امر طبيعي در كودكان كم سن و سال است. در حقيقت اين كار، يك مكانيسم آرامبخش براي بچه ها است كه آن ها را از استرس دور مي كند. اين عادت تا سن 2 يا 3 يا نهايت سالگي كم كم از بين مي رود. با اين حال اگر عادت مكيدن انگشت تا اين سنين از بين نرفته باشد براي كودك مشكلات زيادي ايجاد مي شود.

ميكدن انگشت باعث تغيير در ساختار فك و اختلال در رشد و در آمدن دندان ها مي شود. گاهي اوقات اين عادت منجر به مشكلات دندانپزشكي كودكان مانند مال اكلوژن مي شود كه تنها با ارتودنسي قابل درمان است. به جز اين ممكن است مشكلات گفتاري براي كودك ايجاد شود.

اگر بعد از 4 سالي كودك شما همچنان عادت به مكيدن انگشت (شست) حتما با يك دندانپزشك كودكان يا يك متخصص ارتودنسي كودكان صحبت كنيد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي ايده آل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۵۲:۳۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :