جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ژل ارتودنسي

گاهي اوقات افراد پس از نصب ارتودنسي و بريس هاي ارتودنسي بر روي دندان شان، داخل دهانشان و لثه ها و لب هايشان تا چند وقت ايجاد خراشيدگي، زخم يا ناراحتي به وجود مي آورد كه معمولا تا چند هفته پس از نصب بهبود مي يابند. براي تسكين دردها و برطرف كردن اين مشكلات از ژل ارتودنسي استفاده مي شود. بنابراين ژل ارتودنسي يكي از راه هاي پيشگيري و برطرف كردن مشكلات و ناراحتي هاي بعد از نصب ارتودنسي بر روي دندان مي باشد. در ادامه اين مقاله با دكتر درويش پور بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران همراه باشيد تا بيشتر با ژل ارتودنسي آشنا شويد.

ژل ارتودنسي چست؟

ژل ارتودنسي در واقع يك محافظ لثه نرم و بي ضرر براي كودكان و بزرگسالان هست كه داخل دهانشان داراي ارتودنسي و بريس هاي فلزي هستند كه مي تواند براي برطرف كردن خراشيدگي ها و ناراحتي هاي مخصوص مهاربند هاي جديد استفاده شود.معمولا وقتي براكت يا سيم ارتودنسي مي شكند و يا از جاي خود جدا مي‌شود، استفاده از يك تكه ژل ارتودنسي مي تواند مانع از نفوذ سيم هاي دردناك ببه داخل لثه و لپ شما شود تا زماني كه شما بتوانيد به پزشك ارتودنتيست خود مراجعه كنيد ومشكل شما به دست متخصص ارتودنسي حل شود.

ژل ارتودنسي از چه چيزي ساخته شده است؟

در واقع ژل كه به آن موم دندان هم گفته مي‌ شود، حاوي چند اصلاح كننده براي بافت و طعم دهان است؛ اما بيشتر از انواع طبيعي ساخته مي‌شوند.به گفته بسياري از افرادي كه داراي كارخانه توليد ژل هاي ارتودنسي هستند، برخي از اين ژل ها از موم كارناوبا ساخته مي‌شوند در حالي كه برخي ديگر پارافين ساخته مي‌شوند.در حقيقت طبق گفته انجمن ارتودنتيست هاي كانادا اين ژل ها كاملا طبيعي است و اگر در هنگام مكالمه يا جويدن غذا در كنار داشتن ارتودنسي، زخم يا خراشيدگي روي دهان انسان ايجاد شود، مي توانيد از ژل هاي ارتودنسي استفاده كنيد تا اين اتفاق نيفتد و يا اگر مي افتد پس از آن برطرف شود.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي نامرئي

ژل ارتودنسي به چه شكل كار مي كند؟

همانطور كه گفتيم، ژل هاي ارتودنسي داراي ويژگي هاي خاصي هستند كه از لثه در برابر لبه هاي فلزي و تيز بريس ها مراقبت مي‌كنند. در واقع ژل ارتودنسي مومي است كه در دماي اتاق جامد مي ماند؛ اما با گرماي دست مي توان آن را كمي نرم كرد و فرم داد.پس از اين كه با دستان فرم گفت مي ‌توانيد آن را به صورت نواري در آورده و صاف روي بريس ها بچسبانيد كه اين موم يا ژل ارتودنسي مي‌تواند يك بافر بين براكت و لثه ايجاد كند كه هيچ آسيبي به لثه وارد نشود.همچنين ژله دندان ارتودنسي روي دنان و دهان به صورت ثابت باقي مي‌ماند و به زودي از بين نمي‌ رود و ضرري براي بدن ايجاد نمي‌كند.

چگونه مي توانيد از بريس و ژله ارتودنسي مراقبت كنيد؟

شما درحالي كه ژل بر روي ارتودنسي ها و بريس هايتان قرار دارد هم مي‌توانيد مسواك بزنيد و بهداشت دهان و دندان خود را رعايت كنيد؛ اما از مسواك مناسب ارتودنسي و مسواك بين دنداني استفاده كنيد بتواند به خوبي آن را تميز كند. همچنين بايد دو بار در روز مسواك بزنيد و مراقب باشيد كه در حين مسواك زدن ژل ارتودنسي را از بين نبريد. از مسواك بين دنداني براي تميز كردن دندان خود استفاده كنيد و شستشو با دهانشويه را هم حداقل يكبار در روز انجام دهيد تا از پوسيدگي دندان در هنگام استفاده از بريس ها جلوگيري كنيد.

همانطور كه مي دانيد ارتودنسي براي اكثر افرادي كه خواهان دنداني صاف و بدون ناهنجاري و مشكل هستند استفاده مي شود. اطمينان خاطر اين است كه بدانيد ژل ارتودنسي يا موم هاي مخصوص دنداني براي كمك به انتقال از آن مرحله موقتي ناراحتي كه برخي از بيماران هنگام تنظيم بريس هاي جديد خودشان تجربه مي‌كنند در دسترس است.اگر نسبت به نحوه استفاده از ژل ارتودنسي اطميناني نداريد و نمي دانيد كه دقيقا چگونه بايد از ان استفاده كنيد، از متخصص ارتودنسي دندان  خود بخواهيد كه آن را به شما نشان دهد.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۶:۳۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :