جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان چند مرحله دارد؟

ارتودنسي دندان چند مرحله دارد ؟ اولين مرحله از مراحل درمان ارتودنسي، قالب‌گيري از دندان‌هاي افراد است. اين مرحله پس از موافقت و كسب رضايت شخص بيمار انجام مي‌شود. در اين مرحله متخصص با توجه به ميزان مشكلات دندان و فك، از شيوه‌هاي متفاوتي براي قالب‌گيري دندان استفاده مي‌كند. اين كار عموماً با استفاده از موادي مانند آلژينات پتاسيم انجام مي‌شود. پس از اين كه قالب دندان‌هاي بيمار ايجاد شد، دندانپزشك به سراغ ساخت براكت براي بيمار مي‌رود.

ساخت براكت براي دندان‌هاي بيمار

دندانپزشك مي‌تواند بين براكت‌هاي سراميكي، نامرئي و يا فلزي يكي را براي بيمار انتخاب كند. البته حق انتخاب با افراد است. اگر بيمار علاقه به نصب براكت‌هاي نامرئي داشته باشد، دندانپزشك ابتدا دندان‌هاي فرد را قالب گيري مي‌كند و پس از انجام راديولوژي و فتوگرافي از دهان و دندان، به راكت‌هاي دندان او را تهيه مي‌كند. البته بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد؛ كه هزينه ارتودنسي نامرئي  نسبت به انواع ديگر ارتودنسي فلزي گران‌تر است؛ اما اين نوع به راكت در مدت نيم ساعت بر روي دندان‌هاي بيمار قرار مي‌گيرد. اگر بيمار به راكت فلزي را انتخاب كند، اين مرحله در فرايندي دو ساعت انجام مي‌شود، زيرا به دقت بسياري نياز دارد تا بريس‌ها به‌طور صحيح بر روي هر يك از دندان‌هاي بيمار قرار بگيرد.

مراحل نصب ارتودنسي عبارت اند از:

برنامه تشخيص و درمان

در طي اين مرحله و طي چندين ويزيت، دندانپزشك بررسي هايي را روي كل دهان انجام مي دهد تا مطمئن شود كه قبل از نصب بريس ها، مشكلي در هيچ يك از دندان ها وجود ندارد. سپس ماكتي را براي دهان بيمار طراحي مي كند، به صورت مدلي كه بر اساس آن مي تواند نوع مورد، بهترين روش درمان و انواع ارتودنسي متناسب با شرايط وي را بررسي كند.

در مرحله بعدي پزشك چندين اشعه ايكس مي گيرد و تعدادي معاينه دقيق را انجام مي دهد كه به او امكان مي دهد موقعيت ريشه دندان ها را در رابطه با استخوان فك و دندان هاي مجاور و اثر بريس ها بر روي آن ها و بر روي شكل صورت پس از اصلاح قوام دندان ها مشاهده كند. سرانجام نتايج مورد انتظار درمان را پس از نصب ارتودنسي به تصاويري تبديل مي كند كه ميزان اختلاف مورد انتظار را به شكل بيمار قبل و بعد از پرونده نشان مي دهد.

نصب بريس

پس از تعيين نوع شرايط توسط پزشك، وي يك برنامه درماني بهينه براي بيمار ايجاد مي كند، سپس پزشك انواع ارتودنسي را براي انتخاب به بيمار ارائه مي دهد. هنگام انتخاب نوع ارتودنسي كه به بهترين وجه براي او مناسب باشد، پزشك شروع به نصب آن مي كند. لازم به ذكر است كه ارتودنسي سنتي، ارتودنسي سراميكي و ارتودنسي كه روي سطح داخلي دندان ها نصب مي شوند، هيچ تفاوتي در روش نصب آن ها وجود ندارد.

نتايج ارتودنسي و موارد قبل و بعد از آن

مهاربندهاي متحرك براي حفظ موقعيت دندان ها براي مدت زمان كمتر از شش ماه در دهان مي مانند، در آن دوره دستگاه بايد روزانه به صورت دائمي پوشيده شود و پس از سپري شدن اين دوره، دستگاه فقط در هنگام خواب مي تواند شب هنگام استفاده شود و نه در طول روز.

براي آگاهي از پيشرفت هاي ارتودنسي متحرك و نظارت بر بازسازي استخوان فك در اطراف موقعيت جديد دندان، پيگيري با دندانپزشك ضروري است.

تميز كردن منظم دندان ها براي از بين بردن آثار چسب جمع شده بر روي سطح دندان پس از برداشتن مهاربندهاي متحرك ضروري است.

توصيه مي شود بلافاصله پس از برداشتن مهاربندها دندان ها را صيقل داده و سفيد كنيد تا آثار و زنگ زدگي پس از برداشتن در زير آن ها ايجاد نشود.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۵:۴۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :