جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي و لاغري صورت

يكي از مسائلي كه در حين درمان ارتودنسي بايد بيماران رعايت كنند، بحث تغذيه در دوران ارتودنسي است؛ زيرا با وجود ارتودنسي در دهان بيمار، آنها نمي‌توانند از هر نوع ماده غذايي استفاده كنند؛ به همين دليل يكي از نگراني‌هاي افراد در دوران ارتودنسي، ارتباط ارتودنسي و لاغري صورت است كه در ادامه به بررسي آن مي‌پردازيم.

در سال‌هاي اخير توجه افراد جامعه به سلامتي و زيبايي خود چند برابر شده است و افراد هزينه‌هاي زيادي را در اين زمينه صرف مي‌كنند. همان طور كه ‌مي‌دانيد دندان‌هاي ما ارتباط زيادي هم با زيبايي و هم با سلامتي ما دارند؛ از اين رو درمان‌هاي دندان پزشكي اهميت زيادي پيدا كرده اند. يكي از درمان‌هاي پرطرفدار در سال‌هاي اخير كه عده زيادي از افراد براي حل كردن مشكلات فك و دندان‌هاي خود از آن استفاده مي‌كنند، درمان ارتودنسي دندان است. ارتودنسي دندان اصولا هيچ گونه آسيب و ضرري براي دندان‌هاي بيمار ندارد و در عين حال مزاياي بي‌شماري براي افراد به دنبال دارد؛

ارتودنسي و لاغري صورت

يكي از اهداف مهم درمان ارتودنسي، بهبود زيبايي و ظاهر افراد است؛ اما در طول درمان ارتودنسي، بيماران بايد مواردي را رعايت كنند، مثلا افراد نمي‌توانند از تمامي مواد غذايي، مانند سابق استفاده كنند. همين امر باعث نگراني افراد مي شود و ممكن است تصور كنند در صورت استفاده از درمان ارتودنسي، كاهش وزن خواهند داشت و مثلا صورت آنها لاغر مي‌شود.

در واقع اولا اين محدوديت غذايي بيشتر در صورت استفاده كردن از ارتودنسي ثابت وجود دارد؛ زيرا خوردن غذاهاي سفت و سخت مي‌تواند باعث جدا شدن براكت‌ها و آسيب به اجزاي ارتودنسي ثابت شود. اگر بيماران از ارتودنسي متحرك استفاده كنند مي‌توانند هنگام غذا خوردن آن را از دهان خود خارج كنند و در نتيجه احتمال آسيب ديدن ارتودنسي خيلي كمتر است. دوما بيماران در طول مدت درمان خود مي‌توانند از همه گروه‌هاي غذايي استفاده كنند؛ فقط بايد شيوه غذا خوردن خود را كمي تغيير دهند تا آسيبي به ارتودنسي آنها وارد نشود.

آيا درمان ارتودنسي با لاغري ارتباط دارد؟

اگر براي اصلاح دندان‌هاي خود از درمان ارتودنسي استفاده كنيد، متخصص ارتودنسي در همان ابتداي درمان، توصيه‌هاي لازم را در تمامي زمينه‌ها به شما مي‌كند. اين توصيه‌ها شامل دستورات غذايي هم مي‌شود. معمولا متخصص ارتودنسي توصيه مي‌كند كه در روزهاي آغازين، سعي كنيد بيشتر از غذاهاي آبكي و نرم مانند سوپ و آش يا آبميوه‌ها استفاد كنيد؛ به همين دليل امكان دارد كه افراد در هفته‌هاي آغازي درمان، اندكي كاهش وزن داشته باشند.

البته اين كاهش وزن جزئي و كاملا موقتي است و به تدريج وزن بيشتر افراد به حالت سابق برمي‌گردد؛ پس جاي نگراني در اين زمينه وجود ندارد. در اين ايام بيماران بهتر است از غذاهاي مقوي با ارزش غذايي بالاتر استفاده كنند و حتي شيوه استفاده كردن از مواد غذايي را تغيير دهند تا به اين ترتيب هم از تمامي غذاها استفاده كنند و كاهش وزن نداشته باشند، هم از ارتودنسي خود مراقبت كنند و به آن آسيبي نرسانند.

تغيير چهره به دنبال انجام ارتودنسي دندان

به طور كلي در درمان ارتودنسي دندان به دليل جابه‌جا كردن دندان‌ها، چهره افراد تا حدي دستخوش تغيير مي‌شود. البته اين تغيير بيشتر خود را در هنگام صحبت كردن يا خنديدن و به طور كلي نمايان شدن دندان‌ها نشان خواهد داد؛ همچنين امكان دارد كه بافت نرم يك سوم انتهايي صورت، يعني حد فاصل بين بيني تا چانه، تغييراتي داشته باشد. در كل تغييرات حاصل از درمان ارتودنسي دندان، تغييرات مثبتي هستند و ظاهر بيماران را بهبود مي‌دهند، اما به هرحال نبايد از ارتودنسي توقع داشته باشيم كه چهره ما را كاملا دگرگون كند.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۳:۵۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :