جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آيا ارتودنسي دندان پوسيده امكان پذير است؟

ارتودنسي دندان پوسيده يكي از چالش هاي درمان ارتودنسي است كه افراد و متخصصان با آن روبرو هستند. همه افراد در معرض پوسيدگي دندان قرار داشته و برخي از آن ها نيز به مشكلات و ناهنجاري هاي دهان و دندان مبتلا هستند. اين افراد براي رفع ناهنجاري بايد تحت درمان ارتودنسي قرار گيرند. از اينرو ارتودنسي دندان پوسيده يكي از مشكلات موجود در علم ارتودنسي است.

در اولين جلسه وقتي فرد براي درمان ارتودنسي به متخصص مراجعه مي كند مورد معاينه قرار مي گيرد. با معاينه و ارزيابي دقيق دهان و دندان، پوسيدگي و مشكلات مشخص شده و در جهت رفع آن اقدام مي شود. با رفع پوسيدگي و ديگر مشكلات كار درمان ارتودنسي شروع مي شود. به اين ارتودنسي كه پس از رفع پوسيدگي دندان انجام مي شود ارتودنسي دندان پوسيده گفته مي شود.

پوسيدگي در دوران ارتودنسي

روز به روز به تعداد افراد متقاضي استفاده از ارتودنسي افزوده مي شود. روش هاي زيادي براي درمان مشكلات و ناهنچاري هاي دهان و دندان كاربرد دارند. همه افراد مي توانند با مراجعه به متخصص ارتودنسي از مزاياي اين درمان بهره ببرند. يكي از مشكلاتي كه در طي ارتودنسي ممكن است براي افراد رخ دهد، پوسيدگي دندان هاست. با قرار گرفتن دستگاه ارتودنسي بر روي دندان ها، تميز كردن آن ها دشوار مي شود. اين امر مي تواند فرد را در معرض خطر پوسيدگي قرار داده و سبب نگراني وي شود.

اما در ارتودنسي متحرك با استفاده از دستگاه ارتودنسي كه قابليت جا به جايي دارند، نيرو و فشار لازم براي هدايت دندان ها به موقعيت درست انجام مي شود. با استفاده از اين روش، بهداشت دهان و دندان به خوبي رعايت شده و هيچ گونه نگراني از اين بابت وجود نخواهد داشت. پلاك هاي ميكروبي از جمله علل پوسيدگي دندان هستند كه اطراف دندان ها تجمع مي يابند. دندان هاي ناصاف و نامرتب به دليل كجي و بي نظمي به خوبي تميز نشده و بستر مناسبي براي تجمع باكتري ها و ميكروب ها خواهند بود.

با انجام ارتودنسي مي توان عوامل مشكل ساز را از بين برد. با صاف و مرتب شدن دندان ها رعايت بهداشت و تميز كردن دندان ها سهل و آسان شده و راه حلي براي از بين بردن پوسيدگي خواهد بود. ارتودنسي درماني براي تراز و هماهنگ كردن دندان ها بوده و از پوسيدگي آن ها پيشگيري مي كند. از ديگر عادات خوب براي رفع پوسيدگي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

مسواك زدن حداقل دو بار در روز

كشيدن نخ دندان

استفاده از دهانشويه

استفاده از مسواك بين دنداني

بيشتر بخوانيد : درمان هاي ارتودنسي

درمان پوسيدگي دندان پيش از انجام ارتودنسي

وقتي ميناي دندان كه لايه سخت دندان است از بين مي رود پوسيدگي اتفاق مي افتد. عدم رعايت بهداشت دهان و دندان، موجب تشكيل لايه اي چسبناك و لزج روي دندان ها شده و با گذشت زمان باعث از بين رفتن دندان ها مي شود. مواد اسيدي نتيجه پلاك هاي موجود روي دندان ها هستند. پوسيدگي دندان به دو صورت خواهد بود:

پوسيدگي دندان از درون كه به صورت خالي كردن دندان از داخل مي باشد. ديواره سالم بنظر رسيده اما دندان در معرض پوسيدگي قرار گرفته است.

پوسيدگي دندان از خارج اين نوع پوسيدگي با اين كه زيبايي دندان ها را تهديد مي كند ارجح تر است. با ظهور اين پوسيدگي فرد زودتر متوجه مشكل شده و براي درمان اقدام مي كند. بهتر است قبل از اينكه ساختار دندان در معرض خطر قرار بگيرد، ترميم و بازسازي شود.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۹:۵۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :