جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

تاثير كوويد-۱۹ بر افراد چاق+فوايد كاهش وزن در طول همه گيري كرونا

اكنون و در اين برهه زماني، ديگر كسي نمانده كه با فاجعه كرونا نا آشنا باشد. اين بيماري كه ابتدا چندان هم شناخته شده نبود ظرف كمتر از چند ماه به يك بيماري عالم گير يا پاندميك تبديل شد. و مشخص شد بر روي برخي افراد با برخي شاخص ها، اثر كشندگي بيشتري دارد. چاقي، ديابت، سيستم ايمني ضعيف و … برخي از عوامل خطر براي تشديد بيماري كوويد-۱۹ هستند. ما در اين مقاله به طور خاص به بررسي چرايي خطرناك بودن چاقي و كرونا و فوايد كاهش وزن و يا عمل لاغري اسليو معده  ، ساسي باي پس معده و...) براي كاهش خطر مرگ و مير ناشي از كرونا مي پردازيم.

چرا كرونا براي افرادي كه چاقي و اضافه وزن دارند كشنده تر است؟

مطابق تحقيقات انجام شده، تا كنون مشخص شده كه بيماري كوويد-۱۹ در افرادي كه بيماري هايي مانند فشار خون بالا، ديابت يا بيماري مزمن ريه دارند كشنده تر است.

و همچنين مي دانيم كه افراد با شاخص توده بدني يا BMI 40 به بالا معمولا دست كم يكي از اين مشكلات ذكر شده را دارند. بنابراين به راحتي مي توان دريافت كه كرونا و چاقي با هم مي توانند دست در دست هم نرخ مرگ و مير در افرادي كه اضافه وزن بالا و چاقي دارند را بيشتر كنند.

جهت محسابه شاخص توده بدني خود كليك كنيد.

كرونا و چاقي بيش از حد تصور شما خطرناكند

نتايج برخي تحقيقات يك مساله بسيار مهم ديگر را مورد بررسي قرار داده اند و به نتايج تكان دهنده اي رسيده اند. نتيجه اين تحقيقات نشان مي دهد كه ظرفيت ريه در افرادي كه چاقي مفرط دارند به مراتب كمتر از افراد با محدوده وزني نرمال است.

به طرز عجيبي ظرفيت ريه در افراد چاق ۳۰% كمتر از افراد ديگر است. در چنين شرايطي اگر يك شخص چاق به كوويد-۱۹ مبتلا شود احتمالا مبتلا شدن به ذات الريه در آن شخص بيشتر خواهد شد و چون ظرفيت ريه محدود تر است احتمال درگيري ريه و مرگ و مير نيز بيشتر است.

سيستم ايمني افراد چاق در برابر كوويد-۱۹ ميتواند آسيب پذير تر باشد

سيتوكين هاي التهابي يا (Inflammatory cytokine) به گروهي از مولكول‌هاي علامت‌دهنده (موسوم به سيتوكين) گفته مي‌شود كه توسط لنفوسيت تي كمك‌كننده و ماكروفاژها و برخي ديگر از سلول‌هاي تشديدكنندهٔ التهاب ترشح مي‌شود و واكنش‌هاي التهابي را افزايش مي‌دهند.

اين سيتوكين ها شامل TNF-α ، IL-1 و IL-6 مي شوند و مشهور به سيتوكين هاي پيش التهابي هستند. مشخص شده كه اين موارد مي توانند منجر به ضعف سيستم ايمني و آسيب پذيري افراد چاق هنگام مبارزه با بيماري هاي عفوني شود.

به طور حتم، افراد با چاقي مرضي بايد در برابر ويروس COVID-19 كه در درجه اول ريه ها را هدف قرار مي دهد بسيار احتياط كنند. و اقدام به كاهش وزن كنند. هرچقدر وزن بيشتري از دست بدهند خود را در برابر كرونا مصون تر خواهند كرد.

 

بيشتر بخوانيد : متخصص جراحي لاغري كيست ؟ 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۲۷:۰۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :