جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

بازگشت وزن پس از جراحي لاغري معده

در سال اول بعد از جراحي، اكثر بيماران رژيم غذايي مناسب را رعايت كرده و ورزش مي‌كنند. مقدار مناسبي غذا مي‌خورند و به مقدار مناسب ورزش و فعاليت بدني دارند. اما با گذشت زمان و وسوسه غذاهاي لذيذ، بسياري از افراد، دوباره مانند گذشته به پرخوري روي آورده و از ورزش كم مي‌كنند. همين عامل هم روند كاهش وزن را، كند و كندتر مي‌كند.

هنگامي كه وزن بيشتري داريد، بدن براي عملكرد خود به كالري بيشتري نياز دارد. بعد از جراحي لاغري معده، متابوليسم بدن كم شده و با كاهش وزن، نياز شما به كالري نيز كاهش مي‌يابد.

به همين دليل نمي‌توانيد مانند گذشته با حجم زياد غذا خورده و كالري بيشتري به بدن برسانيد، در اين صورت چاق خواهيد شد. بيشتر وزن بازگشتي به عادات غذايي فرد مربوط است. محققان اخيراً گزارش داده‌اند كه از ۱۳ رفتار غذايي ۵ مورد از عوامل كاهش وزن بيش از اندازه معمول بوده است:

پرخوري

غذا خوردن هنگامي احساس سيري

غذا خوردن در طول روز به طور مداوم

غذا خوردن بيرون از كنترل

خوردن فست‌فود

بازگشت وزن پس از جراحي ممكن است در اثر عوامل مختلفي ايجاد شود كه، در ادامه به آن اشاره خواهيم كرد.

عوامل مؤثر در بازگشت وزن

مشاهده افزايش وزن بعد از عمل لاغري معده، طبيعي است زيرا بيماران هنوز در محيطي پر از عادات منجر به چاقي زندگي مي‌كند. از طرفي توانايي فرد در كنترل همه عوامل محدود است. چربي بدن نيز براي بازيابي وزن از دست رفته تحت فشارهاي متابوليكي قرار دارد. از جمله عوامل مؤثر بر بازگشت وزن پس از جراحي معده مي‌شود دسته‌بندي زير را مدنظر قرار داد:

مشكلات منجر به بازگشت وزن          مثال هاي متداول

آناتوميك بزرگ شدن معده، بزرگ شدن مجراي معده

فيزيولوژيكي        تغيير متابوليسم چربي، در نتيجه ذخيره چربي آسان‌تر و چربي سوزي محدود. يائسگي.

روانشناسي           افسردگي؛ عدم كارآمدي شخصي، مشكل در دفاع از عادات جديد.

رفتاري   رفتار غذايي نادرست داشتن (به عنوان مثال غذاهاي فرآوري شده، خوردن بيش از احساس سيري)

تغييرات فيزيكي و افزايش وزن

براي بعضي از بيماران، رژيم فقط منجر به افزايش وزن نيست. شرايط نادري وجود دارد كه، باعث شكست جراحي معده مي‌شود. براي بعضي ها ممكن است يك تغيير فيزيكي به دنبال اين روش اتفاق افتاده باشد و براي اصلاح آن نياز به جراحي ثانويه به وجود بيايد.

يك نمونه از اين مشكل، عارضه‌اي به نام فيستول است كه در آن بدن يك مسير جديد و متناوب از مسير ايجاد شده در حين جراحي تشكيل مي‌دهد.

در اينجا، مسير عبور از قسمت بزرگ‌تر معده يا اندام فوقاني روده كوچك دنبال نمي‌شود؛ به اين معني كه اثرات مورد نظر جراحي رخ نمي‌دهد. اين عارضه معمولاً با علائم ديگري از جمله درد شكم يا تب همراه است.

براي بيماراني كه به طور خاص عمل باي پس معده را انجام داده اند، كه به آن roux-en-y نيز گفته مي‌شود عارضه جزئي‌تري به نام گشاد شدن استوماي معده ممكن است رخ دهد.

در طي جراحي باي پس، اسفنكتر كه در پايين معده قرار دارد يعني تاج حلقوي، با معده و از طريق كيسه به روده كوچك ارتباط جديدي ايجاد مي‌كند. اين اتصال جديد، ما گاستروژونال است. مطالعات نشان داده‌اند كه اين دهانه مي‌تواند گشاد شده و افزايش وزن با گذشت زمان را به دنبال داشته باشد.

بيشتر بخوانيد :

محاسبه شاخص توده بدني

متخصص جراحي لاغري كيست ؟


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۲۷:۱۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :