جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

چگونه از شر پلاك دندان و تارتار خلاص شويم؟

پلاك هميشه هست!

مهم نيست كه چقدر از دندان هاي خود مراقبت مي كنيد، به احتمال زياد پلاك دندان يا تارتار يا هر دو ميتوانند در هر دوره اي از زندگي روي دندان هاي شما تشكيل شوند. شما مي توانيد هر روز مسواك بزنيد ، نخ دندان بكشيد و خلاصه دهان خود را شستشو دهيد، اما ذرات ريز مواد غذايي و كثيفي كه از آنچه ميخوريد باقي مانده است روي دندانهاي شما تحت عنوان پلاك يا جرم پشت دندان جمع مي شود. به همين دليل مراجعه منظم به دندانپزشك براي رفع اين پلاك و تارتار بسيار مهم است. يك دندانپزشك مي توانند پلاك و تارتار را از بين ببرد.

جرم دندان يا پلاك دندان چيست؟

از نظر فني ، پلاك دندان يا جرم پشت دندان بيوفيليمي از باكتريهاي ميكروسكوپي است. به عبارت ساده، پلاك فقط مقدار زيادي از باكتريهاي كوچك، باريك و ميكروسكوپي هستند كه به شكلي نامنظم كنار هم قرار گرفته اند.

پلاك دندان چگونه است؟ ظاهر جرم پشت دندان چه شكلي است؟

نميتوان با چشم غير مسلح ساختارهاي جداگانه پلاك را ديد اما اگر شما هم دندان هاي خود را مسواك نميزنيد احتمالا رنگ دندانهايتان زرد ميشود. در واقع چيزي كه باعث اين تغيير رنگ ميشود فعاليت باكتري ها و فرسايش ميناي دندان است.

تارتار دندان چيست؟

وقتي به پلاك ها و جرم پشت دندان ها توجه نكنيم، كم كم بيشتر و بيشتر و درنتيجه سخت و سخت تر ميشوند. زماني كه پلاك دندان سخت و سفت ميشود ما ميگوييم كه تارتار تشكيل شده است. تارتار با همكاري بزاق دهان و مواد معدني موجود در دهان ايجاد ميشود.

بيشتر بخوانيد :

از بين بردن پلاك دندان ها، براي از بين بردن جرم دندان چه بايد كرد؟

شما ميتوانيد با مسواك زدن و نخ دندان كشيدن از بروز اين دو پيشگيري كنيد. اما زماني كه تشكيل شدند و تبديل به تارتار شدند، ديگر تنها با مسواك زدن قابل برداشتن نيستند. بلكه بايد با روش هاي  حمايتي و موثرتري اقدام به از بين بردن پلاك دندان كرد. در ادامه با برخي از روش هاي از بين بردن جرم پشت دندان آشنا خواهيد شد.

داروهاي خانگي براي از بين بردن پلاك دندان ها و تارتار از دندان ها

براي از بين بردن جرم دندان به روش خانگي ميتوانيد راه حل هاي زير را امتحان كنيد:

به طور مرتب با استفاده از يك حركت ثابت و آرام به مدت سه دقيقه دندان هاي خود را مسواك بزنيد. مسواك زدن دندانهايتان حدود ۳۰ دقيقه بعد از هر وعده غذايي به كاهش مقدار پلاك و تارتار كمك مي كند.

از خمير دندان فلورايد استفاده كنيد. فلورايد كمك خواهد كرد كه هر گونه آسيب به دندان شما ، به ويژه ميناي دندان شما ، ترميم شود و آن را از آسيب ناشي از اسيد و پوسيدگي دندان محافظت كند.

براي تميز كردن دندان ها از ژل آلوئه ورا با آب، جوش شيرين و مقداري آب ليمو استفاده كنيد.

دندان هاي خود را با كمك پوست پرتقال بشوييد. مواد موجود در پوست پرتقال به از بين بردن پلاك و تارتار يا پيشگيري از تشكيل آن ها كمك ميكنند.

جويدن سبزيجات خام مي تواند به تميز كردن دندان هاي شما كمك كند.

دهان خود را با كمك دهانشويه ها بشوييد.

چگونه دندان هاي خود را در برابر پلاك دندان محافظت كنيم؟

بهترين راه براي جلوگيري از ايجاد پلاك دندان و تارتار، تميز كردن دندانها با مسواك و استفاده از نخ دندان است. شما بايد روزانه دست كم دو بار دندان هاي خود را مسواك بزنيد و همچنين با كمك روش هاي طبيعي و بيخطر به از بين بردن پلاك دندان در خانه كمك كنيد.

اما فراموش نكنيد كه از بين بردن پلاك پشت دندان در خانه هم كافي نيست و بايد اين نكته را هم از ياد نبريد كه مراجعه منظم و هر ۶ ماه يكبار به كلينيك دندانپزشكي هم يكي ديگر از راه هاي پيشگيري از تشكيل پلاك دندان و تارتار است.

منبع : آرتمان درمان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۱۷:۳۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :