جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي قبل و بعد به چه صورت است؟

در درمان هاي ارتودنسي بايد مراحل قبل و بعد از درمان انجام شود تا بهترين نتيجه را از درمان ببينيم. ارتودنسي و تغيير در ناحيه فك و دندان جز مواردي است كه به آساني قبل و بعد از آن تغييرات قابل مشاهده است. در اين مقاله تغييرات قبل و بعد از ارتودنسي شرح داده مي شود.

اقدامات قبل و بعد از ارتودنسي

ارتودنسي يك روش درمان دائمي است و نيازي به درمان مجدد ندارد و نسبت به ساير درمان ها مقرون به صرفه تر است. بسته به شدت مشكل فك و دندان و طول دوره درمان اقدامات ثابتي در دوره ي قبل و بعد از ارتودنسي ارائه مي شود.

نحوه تشخيص نياز فرد به ارتودنسي

ارتودنسي دندان صرفا به خاطر كج بودن يك دندان كوچك يا تفكر فرد درباره زشتي در ناحيه فك و دندان آن نبايد انجام شود. ضرورت انجام اين كار را متخصصان ارتودنسي تشخيص مي‌دهند. ارتودنسي نه براساس ظاهر دندان بلكه با معاينه دقيق و كامل فك و دندان از طريق قالب‌گيري دندان‌ها، ارزيابي سايز آن ها از روي قالب و انجام راديوگرافي امكانپذير است.

مراقبت هاي قبل و بعد از ارتودنسي

از آنجايي كه ارتودنسي يك درمان بلند مدت است، انجام اين درمان نياز به ملاحظات خاصي  پيش از شروع درمان و بعد از درمان، وضعيت لثه‌ها و دندان‌هاي بيمار دارد. متخصص ارتودنسي بايد بيمار را از لحاظ سلامت عمومي ارزيابي نمايد تا اطمينان حاصل كند كه ارتودنسي دندان و استفاده از وسايل ارتودنسي اثر سوء  و منفي بر وضعيت سلامت دهان و دندان بيمار نداشته باشد؛ چنانچه بيمار دچار پوسيدگي دنداني يا بيماري لثه اي است، حتما قبل از شروع درمان ارتودنسي، اين مشكلات بايد برطرف شوند.

نكات ضروري قبل از ارتودنسي

در صورتي كه لثه بيمار دچار خونريزي مي شود علت ان بايد بايد مشخص شود؛ چرا كه ممكن است علت آن رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان باشد.

براي تهيه قالب از مواد آلژينات براي ثبت دقيق دندان ها و فكين استفاده شود.

ارتودنتيست بايد به بيمار توضيح دهد كه طول دوره ي درمان چقدر است و بايد در ان دوران صبور باشد.

تعداد جلساتي را كه بيمار حين درمان بايد به پزشك مراجعه كند را تعيين كند و به بيمار بگوييد.

مشكلات ايجاد شده بعد از ارتودنسي

از مشكلات بعد از ارتودنسي مي توان به تحليل يا كوتاه شدن طول ريشه اشاره كرد. تحليل و كوتاه شدن ريشه در بيماران ارتودنسي به اندازه 3 تا 5 درصد مراجعين است، اما نبايد از اين مساله ضروري چشم پوشي كرد.

از ديگر مشكلات بعد از ارتودنسي مي توان به عدم تخصص كافي متخصص ارتودنسي اشاره كرد؛ اگر متخصص ارتودنسي در حوزه درمان از تخصص كافي برخوردار نباشد، امكان بروز خطا در مرحله تشخيص، طرح درمان، انجام درمان و نگهداري نتايج درمان وجود دارد. متاسفانه اين خطاها شايع ترين و غيرقابل جبران ترين مشكلاتي هستند كه در درمان هاي ارتودنسي در جامعه ديده مي شوند. افرادي كه داراي تخصص ارتودنسي هستند، علاوه بر قيد كلمه متخصص ارتودنسي در تابلو، در مهر نظام پزشكي خود نيز همين كلمه را دارند.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي ثابت

 

·         ارتودنسي متحرك 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۶:۵۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :