جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

درمان دندان شكسته شده و ترك خورده

پر كردن دندان

اگر فقط يك قطعه كوچك ميناي دندان را خرد كرده ايد ، دندانپزشك شما ممكن است با پر كردن آسيب را تعمير كند.

كامپوزيت دندان

اگر شكستگي در  قسمت جلوي دندان باشد يا هنگام لبخند زدن ديده شود ، احتمالاً دندانپزشك از روش كامپوزيت استفاده مي كند كه قابليت اصلاح دندان به رنگ طبيعي را دارد.

كامپوزيت دندان روشي ساده است كه به طور معمول نيازي به بي حسي دندان ندارد. دندانپزشك پس از شكل دادن به مواد كامپوزيت متصل به دندان، از نور ماوراء بنفش براي سخت شدن مواد استفاده مي كند.

كامپوزيت دندان يكي از روشهاي دندانپزشكي براي برطرف كردن شكستگي، لب پريدگي، ترك خوردگي، تغيير رنگ و اصلاح شكل دندان و نيز اصلاح و درمان فاصله بين دندان ها و خط مياني نامتقارن دندان ها مي باشد. چنانچه دندان دچار پوسيدگي باشد پيش از استفاده از كامپوزيت دندان، پوسيدگي دندان برطرف مي شود. در صورت رعايت منظم و كامل بهداشت دهان و دندان طول عمر كامپوزيت دندان مي تواند بيش از ده سال باشد. در اين روش نياز به بيهوشي بيمار وجود ندارد.

لمينت دندان

لمينت دندان در اصلاح زيبايي و ترميم دندان بسيار كاربرد دارد. اگر مراقبت از ونير پرسلن به  خوبي انجام شود مي توان ماندگاري آن را تا بيش از سي سال افزايش داد.

بيشتر بخوانيد : هزينه لمينت دندان

روكش دندان

در شكستگي هاي شديد لازم است كه دندان روكش شود. روكش دندان پركابرد ترين روش دندانپزشكي براي ترميم دندان هاي شكسته مي باشد. روكش ها هم از دندان ها محافظت مي كنند و هم ظاهر دندان را زيباتر مي كنند. با قرار دادن روكش روي دندان، دندان شكسته شده مي تواند فشار جويدن را تحمل كند.

عصب كشي دندان

چنانچه شكستگي دندان تا ريشه دندان پيش رفته باشد لازم است كه دندان شكسته شده عصب كشي شود. معمولا پس از عصب كشي دندان از روكش دندان نيز استفاده مي شود تا شكستگي بيشتر پيشگيري شود. در عصب كشي دندان پوسيدگي دندان نيز برطرف مي شود. برخلاف تصور اغلب بيماران، عصب كشي دندان دردناك نيست و انجام آن به روش درست  مانع از درد و ناراحتي بيمار مي شود.

بريج دندان

در برخي موارد ممكن است شكستگي دندان تا زير خط لثه ادامه داشته باشد. در چنين مواردي دندان قابل ترميم نيست. در اين صورت دو گزينه براي درمان وجود دارد. استفاده از بريج و يا ايمپلنت دندان.

بريج دندان يك دندان نمادين يا مصنوعي است كه به جاي دندان از دست رفته قرار مي گيرد و توسط دندان هاي اطراف نگهداشته مي شود. چنانچه دندان هاي اطراف دندان  شكسته شده و از دست رفته، توانايي نگداشتن بريج را نداشته باشند در اينصورت مي توان از ايمپلنت دندان براي درمان استفاده كرد. جنس بريج ها از فلز يا سراميك و يا تركيبي از هردو مي باشد. دندانپزشك متخصص با بررسي وضعيت بيمار تصميم مي گيرد كه از كدام يك از انواع بريج استفاده كند.

ايمپلنت

در كاشت ايمپلنت، دندان شكسته كشيده مي شود و پايه ايمپلنت به جاي ريشه دندان در فك بيمار قرار مي گيرد و استخوان فك جوش مي خورد و با آن ادغام مي شود. طول عمر ايمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمي است. در مواردي كه تراكم استخوان كافي در فك براي انجام ايمپلنت وجود نداشته باشد، پيوند استخوان پيش از درمان ايمپلنت انجام مي گيرد.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۹:۲۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :