جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

شاسي خودرو چيست؟

شاسي خودرو يكي از مهم ترين قطعات تشكيل دهنده خودرو مي باشد. در واقع همان اسكلت بندي خودرو است كه وظيفه بسيار مهمي را بر عهده دارد. شاسي خودرو بايد توانايي تحمل وزن خودرو، موتور و ديگر متعلقات را داشته باشد. در ادامه با استارپارتس نمايندگي فروش قطعات كيا و هيونداي همراه باشيد تا در اين باره اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

از زمان پيدايش نخستين خودروها همواره شاسي ماشين ها در حال تغيير بوده اند و خودروسازان تلاش كرده اند تا با تركيب مواد جديدتر شاسي هاي پيشرفته تري طراحي كنند.

شاسى يا فريم در اصل يك چارچوب و ساختار است كه معمولاً از فولاد سخت به شكل ناودانى ساخته مى شود. بر روى اين فولاد سخت، بخشهايى مانند موتور، سيستم انتقال قدرت، سيستم فنربندي و سيستم ترمز و فرمان نصب مى شود.

از اين رو، تاكنون شاسي هاي مختلفي در صنعت خودروسازي مورد استفاده قراره گرفته اند كه هر يك از ساختار و ظاهر متفاوتي برخوردارند. اين شاسي ها عبارتند از:

شاسي ماشين نردباني

اين نو در دسته شاسي هاي مستقل قرار مي گيرد. شاسي ماشين هاي سواري قديمي معمولا از اين نوع بودند اما امروزه به دليل مقاومت پيچشي بسيار پايين كمتر خودروي سواري را مي توان يافت كه از شاسي نردباني استفاده مي كند.

در حال حاضر، از اين نوع شاسي بيشتر در خودروهاي سنگين نظير كاميون و اتوبوس استفاده مي شود. شاسي نردباني وزني زياد، حجمي بالا و توانايي كمي در جذب لرزش ها دارد.

شاسي ماشين صفحه اي

اين شاسي خودرو نيز نوع ديگري از شاسي مستقل است كه هم فضاي كمتري را اشغال مي كند و هم توانايي بيشتري در جذب ضربات را دارد. اما از سوي ديگر مقاومت پيچشي و قابليت تحمل وزن پايين اين نوع شاسي نيز موجب شده تا استفاده زيادي از آن نشود.

شاسي هاي صفحه اي معمولا تعمير و بازسازي سخت تر و پرهزينه تري نسبت به شاسي هاي نردباني دارند.

بيشتر بخوانيد :

شاسي ماشين لوله اي

اين نوع شاسي ماشين به شاسي سه بعدي يا فضايي هم معروف است. در واقع شاسي لوله اي نخستين مدلي بود كه هم به صورت طولي و هم عرضي ساخته مي شد و تمام قسمت هاي اتاقك خودرو را در بر مي گرفت.

با توجه به مقاومت پيچشي بالا، شاسي ماشين هاي اسپرت از اين نوع ساخته مي شوند. شاسي لوله اي به دليل ساختار فضايي خود حفاظت خوبي از سرنشينان خودروهاي مسابقه اي مي كند اما معايبي نيز با خود به همراه دارند كه از جمله آنها مي توان به فضاي زياد اشغال شده اشاره كرد. قيمت و حجم بالاي اين نوع شاسي سبب شده تا نتوان از آنها در خودروهاي سواري استفاده كرد.

 شاسي مونوكوك

شاسي پرايد تا پيشرفته ترين خودروهاي سواري در اين دسته قرار مي گيرند. شاسي مونوكوك يك نوع شاسي غير مستقل است كه از وزن كم، استحكام بالا و مقاومت زياد در برابر ارتعاشات برخوردارست.

شاسي ماشين هاي سواري به دليل نياز به فضاي زياد و امكان نصب قطعات بيشتر معمولا از اين نوع انتخاب مي شود. البته شاسي مونوكوك چندان بي عيب و نقص هم نيست چراكه مقاومت كمي در برابر ضربات دارد و تعمير اساسي آن پس از تصادفات سخت چندان امكان پذير نيست.

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۸:۰۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :