جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان پوسيده چگونه انجام مي شود؟

ارتودنسي دندان پوسيده از دغدغه هاي افراد براي انجام درمان است. همانطور كه مي دانيم در طي جلسه مشاوره دهان و دندان فرد معاينه شده و به طور دقيق مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در اين جلسه پوسيدگي ها تشخيص داده شده و قبل از شروع درمان ارتودنسي رفع مي شوند. چون همه كساني كه اقدام به ارتودنسي مي كنند اغلب با مشكل دندان هاي پوسيده درگير هستند.

راهكارهايي براي پيشگيري از پوسيدگي دندان در طي ارتودنسي

امروزه ارتودنسي يكي از روش هاي درمان براي رفع مشكلات فك و دندان است. افراد زيادي مبتلا به اين ناهنجاري ها بوده و بناچار مجبور به استفاده از اين درمان هستند. اغلب آن ها به مشكلاتي همچون تغيير رنگ دندان، پوسيدگي و وجود لكه روي دندان دچار هستند. دستگاه ارتودنسي نيز مي تواند فرد را مستعد اين مشكل كند. در زمان استفاده از درمان مي توان با توجه به برخي نكات ساده مانع از پوسيدگي دندان شد:

يكي از مهم ترين نكات اينست كه از عدم تجمع باكتري بر روي براكت ها اطمينان حاصل شود. با قرار گرفتن باكتري روي دندان، از دسترس خارج شده و قابل كنترل نخواهند بود. از اينرو بايد همه خرابي هاي دندان ترميم شوند. همچنين لازم است دندان ها به طور حرفه اي شستشو داده شده و جرم گيري شوند. بدين وسيله ميزان پوسيدگي دندان به حداقل خواهد رسيد.

استفاده از نخ دندان در اين دوران كارساز نيست؛ از اينرو عدم استفاده از نخ دندان مي تواند فرد را مستعد پوسيدگي كند. مسواك بين دنداني بهترين راه حل براي رفع اين مشكل است. با استفاده از اين مسواك مي توان بين دندان ها و دستگاه ارتودنسي را تميز كرد. اين مسواك مي تواند بر خلاف نخ دندان به همه نقاط دسترسي داشته باشد. مواد غذايي به جا مانده را از لابلاي دندان ها و براكت ها خارج كرده و تميز كند. از اينرو مانع از پوسيدگي دندان ها شده و از وقوع آن جلوگيري مي كند.

استفاده از دهانشويه يكي ديگر از نكات مهم براي پيشگيري از مشكلات احتمالي است. دهانشويه با دسترسي به همه نواحي دهان و دندان، براكت، سيم ارتودنسي و … مي تواند مانع از هر گونه پوسيدگي شود.

بيشتر بخوانيد :

 دانستني هاي ارتودنسي دندان

ارتودنسي نامرئي

پرهيز از خوردن برخي غذاها كه متخصص ارتودنسي ممنوع كرده است راهكار ديگري به شمار مي آيد. در طي دوره درمان ليستي از غذاهاي ممنوعه در اختيار بيمار قرار مي گيرد. غذاهاي سفت همچون آجيل و تنقلات و چسبناك همانند شكلات و گز سبب آسيب به دندان، براكت و سيم ارتودنسي مي شوند. همكاري بيمار در دوران ارتودنسي از اهميت ويژه اي برخوردار است و نقش مهمي در موفقيت نتيجه درمان دارد. فرد بايد در اين زمان از دستورالعمل ها و توصيه هاي ارتودنتيست تبعيت كند. با رعايت كردن دستورات متخصص ارتودنسي نه تنها از پوسيدگي دندان ها پيشگيري شده بلكه سلامت براكت ها و دستگاه ارتودنسي نيز تضمين مي شود. در صورت شكستگي براكت ها در روند درمان وقفه ايجاد شده و طول دوره درمان طولاني تر مي شود.

نوشيدن آب فراوان

مراجعات منظم

ارتودنسي و پوسيدگي دندان

همانطور كه گفته شد يكي از اقدامات لازم پيش از انجام ارتودنسي، ترميم هر گونه پوسيدگي است. با رفع پوسيدگي ها مي توان بلافاصله درمان را شروع كرد. با توجه به اينكه طول دوره درمان در ارتودنسي زياد است از اينرو دندان ها مي توانند در اين دوران نيز دچار پوسيدگي شوند. بنابراين توصيه بر اينست كه بعد از رفع هر گونه پوسيدگي در دهان و انجام ارتودنسي مانع از ايجاد دوباره پوسيدگي شد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۲:۰۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :