جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مراحل ارتودنسي دندان ثابت چيست؟

ارتودنسي دندان از جمله اقداماتي است كه براي اصلاح و درمان مشكلات و ناهنجاري ها بسيار كاربرد دارد. امروزه با افزايش آگاهي مردم و اهميت آن ها به ظاهر متقاضيان اين حوزه نيز افزايش يافته است. وجود مشكلات نه تنها بر زيبايي تأثيرگذار است، بلكه همچنين تأثير بسزايي در سلامت و عملكرد دندان ها دارد. در اينجا  يك به يك مراحل ذكر شده و در خصوص هر يك از آن ها توضيحاتي ارائه مي شود.

جلسه مشاوره

اولين مرحله ارتودنسي دندان ثابت جلسه مشاوره است. در اين جلسه بيمار با متخصص ارتودنسي ملاقات كرده و اولين مرحله انجام مي شود. در اين جاست كه بيمار در خصوص مشكلات و نگراني هاي خود با ارتودنتيست به صحبت پرداخته و در خصوص روش هاي ارتودنسي گفتگو مي كند. ارتودنتيست با معاينه و بررسي دقيق دهان و دندان فرد، مشكلات و ناهنجاري ها را بررسي و مشخص مي كند. در طي اين مرحله از دندان ها عكس گرفته شده و درمان طرح ريزي مي شود. با كمك عكس OPG نحوه قرارگيري ريشه دندان ها و وضعيت آن ها مشخص مي شود. با ارائه برنامه درمان هزينه ارتودنسي برآورد و به بيمار اعلام مي گردد.

ارائه آموزش هاي لازم به بيمار

پيش از اينكه بريس ها روي دندان قرار گيرد، نحوه درست مسواك زدن و رعايت بهداشت دهان و دندان آموزش داده مي شود. اين امر سبب مي گردد تا پايان دوره درمان ارتودنسي از بروز پوسيدگي و خرابي دندان ها جلوگيري شده و يا ميزان آن تا حد قابل توجهي كاهش يابد.

نصب براكت ها روي دندان

در طي اين مرحله از ارتودنسي دندان ثابت، زمان زيادي براي نصب براكت ها و اجزاء ارتودنسي روي دندان ها لازم است. براكت ها دانه دانه به وسيله چسب مخصوص به دندان ها چسبانده شده و سيم ارتودنسي قوس دار از ميان آن ها عبور داده مي شود. گاهي اوقات بنا به صلاحديد متخصص ارتودنسي و نوع ناهنجاري لازم است از كش ارتودنسي براي اثربخشي بيشتر در طي درمان استفاده شود.

زمان بندي براي مراجعات منظم

بعد از انجام ارتودنسي ثابت و نصب براكت ها و دستگاه ارتودنسي بر روي دندان ها، لازم است روند پيشرفت درمان و چگونگي تأثير ارتودنسي بر روي دندان ها كنترل و مديريت شوند. بدين منظور جلساتي به طور منظم برنامه ريزي شده تا بر طبق آن بيمار در زمان هاي مشخص به مطب مراجعه كند. در اين جلسات سرعت حركت دندان ها و ميزان آن تحت بررسي و كنترل قرار مي گيرد. اگر لازم باشد نيروهاي جديدي براي حركت درست دندان ها وارد خواهند شد.

برداشتن دستگاه ارتودنسي و استفاده از ريتينر

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسي، بريس ها و بقيه دستگاه ارتودنسي از دهان خارج مي شوند. با برداشته شدن دستگاه، بيمار تحت معاينه دندان قرار گرفته و جرم گيري شروع مي شود. مدت زمان زيادي براي برداشتن دستگاه ارتودنسي از روي دندان نياز نيست. در اين هنگام مي توان عكس دندان هاي قبل از درمان را با وضعيت فعلي دندان ها مقايسه كرد. اين يكي از زيباترين اتفاق ها خواهد بود.

بعد از برداشتن بريس ها و انجام جرم گيري و شستشوي حرفه اي دندان ها، از نگهدارنده و ريتينر براي تثبيت درمان استفاده خواهد شد. معمولاً دندان ها تمايل دارند به وضعيت اوليه پيش از درمان برگردند. استفاده از ريتينر مانع از اين اتفاق شده و دندان ها را در سر جاي خود نگاه مي دارد. استفاده از ريتينر براي مدت زماني بايد بكار رود تا دندان ها به موقعيت جديد عادت كنند. با استفاده از ريتينر وضعيت دندان ها به طور دائم ثابت شده و همان طور باقي خواهد ماند.

مراحل انجام ارتودنسي به جهت زيبايي

گاهي اوقات ارتودنسي جنبه درماني نداشته و به منظور زيبايي انجام مي شود. در اين صورت مراحل ارتودنسي عبارتند از:

معمولاً در اولين جلسه ارتودنسي بيمار معاينه شده و مشكلات دندان بررسي مي شوند.

از تك تك دندان ها براي بررسي مشكلات عكس گرفته مي شود.

از عكس براي رفع مشكلات دندان ها و ترميم آن ها استفاده مي شود.

با بررسي عكس ها متخصص ارتودنسي نظر خود را در خصوص درمان بيان مي كند.

سلامت لثه و بافت داخل دهان بررسي مي شود.

در صورت بروز مشكل فرد به پريودنتيست معرفي مي شود.

دندان ها جرم گيري و پوسيدگي ها ترميم مي شوند.

با رفع مشكلات لثه و دندانها اگر لازم باشد از ارتودنسي متحرك استفاده مي شود.

براي ساخت پلاك هاي متحرك از فك ها قالب گيري مي شود.       

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۶:۵۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :