جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

دلايل سياه شدن طلا چيست؟

طلا از جمله فلزاتي است كه در برابر انواع مختلف مواد شيميايي واكنش‌هاي كمي از خود نشان مي‌دهد. همين باعث شده تا طلا ارزش و قيمت بالايي پيدا كند. اين فلز به راحتي با اكسيژن هوا تركيب نمي‌شود و به همين خاطر براي مدت طولاني مي‌تواند درخشش خود را حفظ كند، پوسيده و سياه هم نمي‌شود. اما همه اين موارد مربوط به طلاي «خالص» است. در ادامه اين مقاله اين مقاله با طلا فروشي اينترنتي كيش طلا همراه باشيد تا با دلايل ساه شدن طلا آشنا شويد.

كدر و سياه شدن طلا در نتيجه خورده شدن تدريجي سطح طلا ايجاد مي‌شود و از بين رفتن و كدر شدن رنگ كه روي مصنوعات و جواهرات طلا ديده مي‌شود را اصطلاحا «پوسته‌ي سياه» مي‌نامند.

حالا چرا طلاي اصل بايد سياه شود؟ دليل اول به «عيار» زيورآلات طلا مربوط است. طلاي خالص بسيار نرم است و نمي‌توان با آن جواهر و مصنوعات زينتي ساخت. به همين خاطر طلا را با فلزهاي ديگري مثل مس و نقره تركيب مي‌كنند تا استحكام بيشتري پيدا كند. اگر فلز مس به كار رفته در ساخت طلا، كيفيت پاييني داشته باشد يا درصد مس بيشتر از نقره باشد، احتمال اينكه طلا سياه شود زياد است.

اين امر در فصل‌هاي گرم سال بيشتر مشاهده مي‌شود. چون بدن انسان عرق مي‌كند و نمك موجود در آن با مس موجود در طلا واكنش نشان مي‌دهد و رد سياه يا سبز از خود بر جا مي‌گذارد.

حواستان باشد كه همه زيورآلات طلاي ۱۸ عيار آلياژي از طلا و ديگر فلزات هستند. يعني وجود مس و نقره از ارزش و عيار طلاي شما كم نمي‌كند. پس نگران اين موضوع نباشيد.

دليل دوم سياه شدن طلا، «آبكاري» آن است. تقريبا همه زيورآلات طلا براي اينكه درخشان و براق شوند با يك لايه طلا يا روديوم آبكاري مي‌شوند. اگر كيفيت آبكاري خوب نباشد مي‌تواند منجر به سياه شدن طلاي اصل شود. چاره اين كار اين است كه دوباره طلاي خود را آبكاري كنيد تا مثل روز اول درخشان و براق شود.

آيا طلاي واقعي سياه مي‌شود؟

در بالا توضيح داديم كه طلا به راحتي با اكسيژن هوا تركيب نمي‌شود. اما اين مشخصات در مورد «طلاي خالص» مصداق دارد. از آنجا كه تقريبا همه‌ي مصنوعات طلا و جواهرات طلا از طلاي خالص درست نشده‌اند پس ممكن است جواهرات سياه شوند.

طلاي ۲۴ عيار كه همان طلاي خالص است، بسيار نرم است و نمي‌توان به راحتي از آن مصنوعات ساخت. به همين خاطر، طلاي ۲۴ عيار را با فلزات ارزشمند ديگري همچون مس و نقره تركيب مي‌كنند تا به سختي موردنظر برسد تا بتوان از آن جواهر يا هر مصنوعي از جنس طلا ساخت.

اينكه برخي از طلاها سياه مي‌شوند به خاطر وجود همين فلزات است. به جز طلاي خالص موجود در جواهرات، بقيه فلزها با اكسيژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واكنش شيميايي مي‌شوند و اين باعث مي‌شود تا طلاي شما بعد از مدتي سياه و كدر شود.

بيشتر بخوانيد :

بهترين زمان خريد طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۰:۱۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :