جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

تغذيه در حين درمان ارتودنسي

چه تغذيه در حين درمان ارتودنسي بايد مصرف شود؟ براي پاسخ به اين پرسش، تا انتهاي مقاله همراه ما باشيد.

در هنگام درمان هاي ارتودنسي فرد بايد اقداماتي به منظور حفاظت از براكت ها و حفظ سلامت دهان و دندان انجام دهد. رعايت اين نكات علاوه بر كوتاه كردن دوره ي درمان احتمال موفقيت آن را نيز دو چندان مي كنند. عدم رعايت بهداشت باعث التهاب لثه، پوسيدگي دندان ها، ايجاد لكه و تغيير رنگ مي شود.علاوه بر رعايت بهداشت بايد مراقب براكت ها نيز بود.

تغذيه در حين درمان ارتودنسي

امروزه تجهيزات ارتودنسي بسيار پايدار و پيشرفته هستند؛ اما بايد احتياط هاي لازم در هنگام در دهان داشتن براكت ها و بريس ها رعايت شود. اين امر با رعايت و كنترل تغذيه امكان پذير خواهد بود. خراب شدن و آسيب قطعات براكت باعث از بين رفتن كارايي آن شده و بايد قطعه ي آسيب ديده ترميم يا تعويض شود. اين مشكل هم دوره ي درمان را طولاني تر مي كند و هم هزينه اي مضاعف ايجاد خواهد كرد.

در طول درمان ارتودنسي از مصرف چه غذاهايي بايد پرهيز شود؟

در طول درمان ارتودنسي دندان  لازم است برخي غذاها را از برنامه غذايي خود حذف كنيد؛ اما اين به معني دست كشيدن از تمامي غذاهاي مورد علاقه تان نيست. بلكه بايد فقط از خوردن غذاهايي كه باعث شل شدن و شكستن براكت ها مي شوند خودداري كنيد. نحوه ي جويدن نيز بسيار مهم است و بايد اين كار با احتياط انجام شود.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ثابت

رژيم غذايي پيشنهادي در طول درمان ارتودنسي

داشتن رژيم غذايي سالم و مغذي به منظور حفظ سلامت دندان ها و همچنين سلامت كلي بدن امري ضروري است. در يك رژيم غذايي سالم و متعادل تمامي مواد مغذي لازم براي رشد بافت هاي در حال تغيير فراهم خواهد شد.

لبنيات را در برنامه روزانه خود قرار دهيد. لبنيات منابع غني از كلسيم بوده و به حفظ سلامت دندان ها كمك مي كنند. ماست، پنير نرم و بستني برخي از محبوب ترين لبنيات بوده و با ذائقه هاي مختلف جور هستند

مصرف غلات مانند برنج، پاستا و نان نبايد فراموش شود

غذاهاي دريايي جايگاه ويژه اي در رژيم غذايي دارند. در هنگام مصرف ماهي از قبل تمامي استخوان هاي آن را جدا كرده و گوشت را تكه تكه كنيد

انواع سبزيجات پوره شده و بخارپز شده

گوشت قرمز

مرغ

هندوانه

انواع ميوه ها

ژله

كره بادام زميني

غذاهاي تهيه شده با رشته

آيا در طول درمان ارتودنسي متحرك نيز بايد از رژيم غذايي خاصي پيروي نمود؟

در ارتودنسي متحرك معمولاً از بريس يا پلاك استفاده مي شود. در صورتي كه غذا خوردن با بريس برايتان مشكل است بهتر از قبل از خوردن غذا آن را درآورده و در جعبه ي مخصوص قرار دهيد. اين نكته را نيز مد نظر داشته باشيد كه بلافاصله پس از اتمام غذا بايد بريس را در دهان قرار دهيد.

 

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۵:۰۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :