جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

شيرين كنندگي و انرژي آسپارتام

آسپارتام يكي از مشهورترين شيرين كننده هاي مصنوعي كه امروزه در اكثر رستوران ها، سوپرماركت ها وحتي آشپزخانه ها يافت مي شود مي باشد . يك تركيب سنتتيك است كه از تركيب دو اسيد آمينه­ اي فنيل آلانين و اسيد آسپارتيك با يك متيل الكل بوجود مي آيد.

Aspartame در سال 1965 به صورت كاملا اتفاقي در طي تحقيقاتي براي توليد داروي ضد زخم معده توسط جيمز شالتر هنگامي كه مقداري از آن آسپارتامي كه روي انگشتش بود را ليسيد، كشف شد.

بي ‌خطر بودن Aspartame در سال 1981 توسط اداره غذا و داروي آمريكا (‏FDA‏) تاييد شد و در سال 1982 استفاده از آن در نوشابه‌هاي گازدار را بدون اشكال اعلام كردند و بعد از آن استفاده از Aspartame در تمام غذاها بلامانع شد به طوري كه امروزه به ندرت مي توانيد يك بسته آدامس، شربت، سس و يا شيريني بدون Aspartame پيدا كنيد.‏

بيشتر بخوانيد :

آسپارتام 200 مرتبه شيرين‌تر از قند است و بعد از مصرف مزه آن در دهان نمي‌ماند. Aspartame در هر گرم از خود 4 كيلوكالري معادل 17 كيلوژول انرژي دارد و در واقع جايگزين شكر براي مردمي است كه با بيماري‌هاي قندي سروكار دارند. در اتحاديه اروپا به آن ريز شماره‌اي از كد E با عنوان E951 اختصاص داده اند .

اولين نوشابه‌هاي رژيمي در سال 1982به بازار جهاني معرفي شدند. به طور معمول در اين نوشيدني‌ها به جاي شكر از آسپارتام و آسه سولفام استفاده مي‌شود. اين دو شيرين‌كننده هاي غيرساكاريدي هستند كه امروزه با نام ‌هاي تجاري مختلف در بيش از 6000 محصول مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند.

منبع : فروشگاه مواد شيمايي جهان شيمي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۴:۴۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :