جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

فيوز خودرو چيست؟

فيوزها (Fuse) اتصالات ساده‌اي هستند كه در مواقع لزوم جريان برق را قطع كرده تا تجهيزات برقي آسيب نبينند. به عبارت ديگر فيوز خودرو قطعه ايست كه وظيفه تنظيم برق ورودي به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ايجاد بار اضافي، اتصال جريان برق را قطع كرده و باعث مي شود دستگاه مصرف كننده، آسيب نبيند.

نوسانات جريان برق در خودرو مي‌تواند آسيب زيادي به مصرف‌كننده‌ها و تجهيزات الكتريكي وارد كند. اما وجود فيوز سبب مي‌شود تا اين نوسانات با عبور از پلي به نام فيوز كنترل شوند.

در ادامه اين مقاله با استارپارتس نمايندگي فروش قطعات كيا و هيونداي همراه باشيد تا با عمكرد اين قطعه در خودرو خو آشنا شويد.

نقش و عملكرد فيوز در ماشين

وقتي جريان برق در خودرو بيش از حد مورد‌ نظر شود فيوز كه اتصال فلزي با آلياژ خاصي است آب شده و مانع از انتقال اين جريان به مصرف‌كننده مي‌شود.

عنصر اصلي ساخت فيوز، يك نوار فلزي است كه در يك محفظه غير رسانا قرار دارد. با عبور جريان بيش از حد مجاز، نوار فلزي ذوب مي‌شود و مدار الكتريكي قطع مي‌شود.

هرگاه يكي از تجهيزات برقي كار نمي‌كند ممكن است فيوز محافظ آن سوخته باشد. در شكل زير چند فيوز سالم را مشاهده مي‌كنيد. اما در فيوز سوخته قسمت هشتي وسط فيوز آب شده و جريان را انتقال نمي‌دهد.

اما اگر فيوزي سوخته باشد براي عوض كردن آن بايد مراحل ساده‌اي را رعايت كرده تا بتوانيد آن را به راحتي عوض كنيد.

بيشتر بخوانيد :

محل قرار گرفتن فيوز در خودرو

در بسياري از خودروها دو پنل فيوز وجود دارد: يكي در قسمت موتور كه فيوزهاي مربوط به فن هاي رادياتور، پمپ ترمز ضد قفل و ECU در آن قرار گرفته‌اند، و ديگري داخل داشبورد و نزديك زانوي راننده قرار گرفته است و فيوزهاي مربوط به سوئيچ ها و وسايل داخل كابين را در خود جاي داده است.

معناي رنگ هاي مختلف فيوز خودرو

اين مورد كه بيان مي كند هر رنگ داراي معنايي خاص است با توجه به برخي عوامل صحيح است ولي نوعي از فيوزها هم هستند كه شماره روي آن ها به رنگ پلاستيك خود بوده و داراي رنگ متفاوتي نيستند.

مكان جعبه فيوز هم مهم است كه به طور عمده در بخش هاي تيره در زير داشبورد جاسازي مي شود و اين كه ما بخواهيم اعداد روي آن ها را مطالعه كنيم قطعا كاري دشوار است.

در واقع همين عوامل هستند كه سبب اهميت بالاي فهميدن رنگ و استاندارد فيوز مي شوند. در زير هم مي توانيد با استفاده از تصوير زير با استاندارد رنگ بندي فيوزها به طور كامل آشنا شويد.

منبع : فروشگاه لوازم يدكي خودرو استارپارتس

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۲۲:۰۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :