جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كافئين چيست ، با دليل محبوبيت قهوه در سراسر جهان آشنا شويد

بسياري از موادي كه ما روزانه مصرف مي‌كنيم، حاوي كافئين هستند؛ از قهوه و چايي كه مي‌نوشيم ، پودر كاكائو و... تا داروهايي كه مي‌خوريم ، و حتي شامپوها و تونيك‌هاي ضد ريزش مو!

گفته مي‌شود حدود 90 درصد از مردم جهان، روزانه كافئين را به صورت خوراكي در موادي مثل قهوه، چاي، شكلات، كولا، نوشابه‌هاي انرژي‌زا و … مصرف مي‌كنند. اما اساسا كافئين چيست و چرا انقدر طرفدار دارد؟

ويژگي‌هاي فيزيكي كافئين

كافئين (به انگليسي : caffeine) يك آلكالوئيد با منشا گياهي است. به مواد آلي شيميايي كه در تركيبات خود نيتروژن داشته باشند، آلكالوئيد گفته مي‌شود.

كافئين از تركيب هيدروژن، كربن، نيتروژن و اكسيژن تشكيل مي‌شود و شكل خالص آن به صورت يك پودر سفيد تلخ‌مزه است. اين ماده مشهورترين فعال‌كنند ذهن در دنيا محسوب مي‌شود.

در ميان منابع طبيعي، قهوه بالاترين ميزان كافئين را در خود دارد. همانطور كه در مطلب انواع قهوه بيان شد ميزان كافئين در انواع مختلف قهوه متفاوت است. مقدار كافئين موجود در يك فنجان قهوه ميتواند 30 تا 300 ميلي گرم باشد، اما به طور متوسط يك فنجان قهوه 90 تا 100 ميلي گرم كافئين دارد.

بيشتر بخوانيد :

اين ماده پر طرفدار چگونه در بدن عمل مي‌كند؟

كافئين روي سيستم عصبي بدن انسان اثر مي‌گذارد و به همين دليل به عنوان محبوب‌ترين داروي محرك در سراسر جهان شناخته شده است.

پس از مصرف، به سرعت از معده به جريان خون منتقل مي‌شود. از آن جا، به كبد مي‌رود و به تركيباتي متصل مي‌شود كه مي‌توانند بر عملكرد ارگان‌هاي مختلف بدن تأثير بگذارند.

با اين حال، مهمترين اثر كافئين بر مغز است. كافئين مانع اثرگذاري آدنوزين مي‌شود. آدنوزين يك انتقال‌دهنده عصبي است كه مغز را آرام مي‌كند و باعث مي‌شود احساس خستگي كنيم.

سطح آدنوزين در طول روز به تدريج بيشتر مي‌شود و ما احساس خواب‌آلودگي مي‌كنيم. كافئين با اتصال به گيرنده‌هاي آدنوزين در مغز، مانع فعاليت آن‌ها مي‌شود و ساير ناقلهاي عصبي مانند نوراپي‌نفرين و دوپامين را آزاد ميكند. (منبع)

در نتيجه احساس خستگي كاهش مي‌يابد و سطح هوشياري بالا مي‌رود.

تحقيقات بسياري در مورد تاثير اين ماده بر بدن انجام شده است. نتايج اين پژوهش‌ها نشان مي‌دهد اين ماده مي‌تواند در كوتاه‌مدت عملكرد مغز را بهبود بخشد، خلق و خو را بهتر كند و زمان واكنش و سطح عملكرد عمومي و چالاكي را بالا ببرد.

اين ماده شگفت انگيز ميتواند 3 تا 11 درصد متابوليسم بدن را افزايش دهد. به همين دليل است برخي افراد از اثرات ضد چاقي قهوه صحبت مي‌كنند. اين ماده مي‌تواند به طور متوسط سطح عملكرد ورزشي را 11 تا 12 درصد افزايش دهد

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۵۶:۰۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :