جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ايمپلنت دندان چيه ؟ و انواع مختلف ان چگونه به عنوان جايگزين دندان از دست رفته استفاده ميشود ؟

ايمپلنت دندان كه به آن كاشت‌ دندان هم گفته مي‌شود، يكي از روش هايي است كه افراد مي‌توانند براي جايگزين كردن دندان هاي از دست رفته خودشان و يا جايگزين كردن دندان مصنوعي با يك دندان طبيعي تر انجام دهند.

در ادامه اين مقاله با كلينيك دندانپزشكي جنت آباد همراه باشيد تا با اين روش جايگزيني دندان از دست رفته بيشتر آشنا شويد.

ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت دندان يك وسيله فلزي است كه براي اينكه دندان مصنوعي در داخل فك فرد قرار بگيرد استفاده مي شود.در واقع ايمپلنت دندان از سه قسمت تشكيل شده است:

  • تاج دندان
  • تكيه‌گاه
  • پيچ

انواع ايمپلنت دندان

كاشت دندان با ايمپلنت شامل دو مدل مي شود:

  • ايمپلنت داخل استخواني
  • ايمپلنت روي استخواني
  • ايمپلنت داخل استخوان

ايمپلنت داخل استخوان يا Endosteal، يكي از متداول ترين نوع كاشت ايمپلنت دندان است. ايمپلنت داخل استخواني شامل پيچ و تيغه هايي است كه با جراحي در استخوان فك قرار مي گيرد.هر ايمپلنت يك يا چند دندان مصنوعي را در خود نگه مي دارد. اين نوع كاشت به طور كلي به عنوان گزينه اي براي بيماران داراي پل يا پروتزهاي متحرك قابل جابجايي استفاده مي شود.

ايمپلنت روي استخوان

ايمپلنت روي استخوان يا Subperiosteal، در قسمت بالاي فك قرار مي گيرد. در واقع ستون‌هاي چهارچوب فلزي هستند كه از لثه بيرون زده و پروتز دنداني را نگه مي دارند. اين نوع ايمپلنت ها براي بيماراني كه قادر به استفاده از پروتزهاي معمولي نيستند و داراي استخوان فك كوتاهي هستند استفاده مي شود.

عوامل تاثير گذار در ايمپلنت

عوامل مختلفي وجود دارد كه بايد در روند برنامه‌ريزي توسط جراح ايمپلنت دندان در نظر گرفته شود.اين موارد اين عوامل عبارتند از:

سلامت عمومي بيمار

وضعيت غشاهاي مخاطي و فك‌ها

شكل، اندازه و موقعيت استخوان فك

شكل، اندازه و موقعيت دندان هاي اطراف

علاوه بر اين موارد برخي از شرايط هم در مورد سلامتي وجود دارد كه مي تواند به طور قابل توجهي در ابتلا به نارسايي و پس زدن ايمپلنت توسط لثه، ابيشتر شود و ممكن است در تصميم گيري براي ادامه عمل جراحي نيز تاثير بگذارد.به طور مثال افرادي كه داراي بيماري‌هايي مانند ديابت يا پوكي استخوان هستند و كساني كه سيگاري شديد هستند يا بهداشت دهان و دندان آنها ضعيف است. معمولاً در اين موارد بايد از قبل تصميم گيري و ارزيابي انجام شود.

نصب تاج روي ايمپلنت دندان

معمولاً پس از قرار دادن ايمپلنت در داخل لثه، تقريباً ۶ هفته طول مي‌كشد تا جاي آن بهبود يابد و فرد به آن عادت كند. پس از آن بايد با اشعه ايكس يا سي تي اسكن، يك تصويربرداري از دهان انجام شود. اين امر كمك مي‌كند تا در ساختن تاج، بهتر بتوان فرم فك و ساير دندانها را با آن مطابقت داد. بعد از آماده شدن، تاج دندان را براي قرار دادن روي قسمت‌هاي ايمپلنت هاي دنداني مي چسبانند. سپس شكل، تناسب و عملكرد، نحوه قرار گيري، مرتب بودن و كوتاهي و بلندي شان بايد ارزيابي شود.در درمان با ايمپلنت دندان مدت زمان زيادي بايد وقت صرف كنيد. معمولاً اين كار چندين ماه به طول مي انجامد و شما در اين چند ماه بايد مكرر و منظم به پزشك خود مراجعه كرده و پيشرفت، پايداري و عملكرد ايمپلنت را در داخل دهانتان بررسي كنيد.

بيشتر بخوانيد:


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۳:۱۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :