جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي زيبايي دندان ، محاسن و معايب

امروزه بحث زيبايي دهان و دندان از مهم‌ترين مباحثي است كه مردم به آن‌ها توجه مي كنند ارتودنسي زيبايي از مهمترين خدمات زيبايي فك و دندان است كه با هدف رفع ناهنجاري هاي فك و دنداني اقدام به اصلاح طرح لبخند بيمار مي كند. هدف ارتودنسي زيبايي مرتب كردن دندان ها و از بين بردن فاصله ميان آنها است ارتودنسي زيبايي مي تواند باعث قرارگيري صحيح دندان هاي فك بالا و پايين بر روي هم شود و امر جويدن بيمار را نيز بهبود مي بخشد.

بيشتر بخوانيد : بهترين متخصص ارتودنسي در كرج 

انواع ارتودنسي زيبايي عبارت اند از:

ارتودنسي ثابت

اين نوع ارتودنسي به صورت ثابت بر روي دندان ها قرار مي گيرد و بيمار توانايي خارج كردن آن ها را از دهان خود ندارد اما براي تنظيم مجدد براكت و سيم هاي ارتودنسي بايد به ارتودنتيست خود مراجعه كند انواع ارتودنسي ثابت شامل ارتودنسي فلزي، ارتودنسي ديمون، ارتودنسي سراميكي و ارتودنسي لينگوال است كه به معرفي ويژگي هاي آنها مي پردازيم:

ارتودنسي فلزي

در ارتودنسي فلزي براكت ها از جنس فلز يا فولاد ضد زنگ مي باشند كه با چسب مخصوصي بر روي دندان ها چسبانده مي شوند و سيم هاي فلزي با كمك كش هاي ارتودنسي به براكت ها متصل مي شود اين براكت ها مي توانند 1 الي 4 سال مورد استفاده قرار بگيرند كه براكت ها با اعمال فشار بر روي دندان ها به آرامي موقعيت دندان ها را به محل جديد انتقال مي دهند.

ارتودنسي ديمون

ارتودنسي ديمون مشابه ارتودنسي فلزي است اما در اين سيستم به جاي اينكه سيم هاي فلزي با كش به براكت ها نصب شوند، از يك مكانيزم كشويي استفاده مي شود كه مي تواند باعث تراز شدن دندان ها شود اين روش مي تواند ميزان اصطحكاك كمتري بر روي دندان ها اعمال كند و همچنين باعث كاهش ميزان ملاقات بيمار با ارتودنتيست شده است.

ارتودنسي سراميكي

براكت و سيم هاي به كار رفته در اين سيستم ارتودنسي همرنگ دندان ها هستند و به راحتي قابل تشخيص نيستند اين امر باعث شده در دسته بندي «ارتودنسي نامرئي» نيز قرار بگيرد. ارتودنسي سراميكي براي درمان مشكلات شديد دنداني نمي تواند مناسب باشد و ميزان شكنندگي و ترك خوردن اين نوع ارتودنسي نسبت به ارتودنسي فلزي بيشتر است.

ارتودنسي لينگوال

ارتودنسي لينگوال بر پشت دندان ها و به طرف زبان چسبانده مي شود پس براي افرادي كه تمايلي به ديده شدن براكت ها ندارند مي تواند گزينه مناسبي باشد نصب اين نوع ارتودنسي به مهارت ارتودنتيست بستگي دارد عيوبي كه اين نوع ارتودنسي دارد اين است كه هزينه بالايي دارد و بيمار براي نظافت دندان هايش نسبت به بريس هاي فلزي و سراميكي بايد وقت بيشتري را صرف كند.

ارتودنسي متحرك

ارتودنسي متحرك اين قابليت را دارد كه افراد در هنگام غذاخوردن يا مسواك زدن آن را از دهان خود خارج كنند به خاطر همين اين ارتودنسي به همكاري بيمار با ارتودنتيست متكي است ارتودنسي اينويزيلاين در اين دسته قرار مي گيرد:

مراقبت هاي لازم در حين ارتودنسي زيبايي

استفاده منظم از مسواك و نخ دندان بسيار مهم است زيرا اگر غذاهاي باقي مانده بين براكت ها زدوده نشوند امكان پوسيدگي دندان و التهاب لثه را به وجود مي آورند پس دندانپزشك مجبور مي شود براكت ها را بر دارد و به درمان پوسيدگي بپردازد كه اين امر منجر به طولاني شدن روند درماني خواهد شد.

ازمصرف خوراكي هاي سفت و جويدن آدامس براي جلوگيري از آسيب به براكت و سيم هاي ارتودنسي خودداري كنيد.

اگر از ارتودنسي متحرك براي درمان استفاده مي كنيد هنگام خارج كردن آن را در يك جعبه مخصوص بگذاريد.

به صورت منظم ويزيت هاي تعيين شده توسط ارتودنتيست خود را برويد.

در روزهاي اول از مصرف خوراكي هاي رنگي اجتناب كنيد.

پس از نصب براكت ها تا چند روز غذاهاي نرم بخوريد.

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۶:۱۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :