جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان چه عوارضي دارد؟

گاهي اوقات اين سؤال براي متقاضيان درمان هاي ارتودنسي دندان پيش مي آيد كه ارتودنسي دندان چه عوارضي دارد. ما در اين مقاله قصد داريم تا در مورد عوارض و معايب احتمالي اين درمان تخصصي بيشتر صحبت كنيم.

ارتودنسي دندان چه عوارضي دارد؟

درمان ارتودنسي در اكثر موارد با هدف زيبايي، بهبود عملكرد سيستم فك و دندان در زمان جويدن غذا، پيشگيري از پوسيدگي دندان ها و جلوگيري از مشكلات و بيماري هاي لثه انجام مي شود. در حالي كه اين درمان فوايد بسياري براي سلامت دهان و دندان ها دارد، ممكن است مانند هر عمل پزشكي ديگري عوارض و معايبي نيز به همراه داشته باشد. البته عوارض و مشكلاتي كه با انجام ارتودنسي ممكن است رخ دهد كم است و برخي از آن ها با رعايت موارد بهداشتي و برخي از راهكارهايي كه متخصص ارتودنسي به بيمار در اين زمينه ارائه خواهد داد، قابل پيشگيري است. عوارض و معايب احتمالي ارتودنسي دندان عبارتند از:

پوسيدگي دندان ها:

يكي از رايج ترين عوارض و معايبي كه ممكن است به دليل درمان ارتودنسي و وجود براكت در دهان رخ دهد، پوسيدگي دندان هاست. البته وقوع اين عارضه به طور مستقيم به خود بيمار بستگي دارد؛ زيرا در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي و مراقبتي از دندان ها در زمان وجود براكت ممكن است مواد غذايي در اطراف براكت ها تجمع يابد و باعث رشد باكتري ها در اين نواحي شود كه پوسيدگي دندان ها را در پي خواهد داشت.

زخم دهان:

يكي ديگر از عوارض احتمالي ارتودنسي، زخمي شدن دهان است. در روزهاي اولي كه دستگاه ارتودنسي در دهان قرار مي گيرد، ممكن است براكت ها باعث تحريك و زخم شدن دهان شود و به خصوص در ارتودنسي ثابت لينگوال يا پشت دنداني به دليل برخود براكت ها با زبان، احتمال زخم شدن زبان نيز وجود دارد.

اين عارضه هم تا حد زيادي قابل پيشگيري است. به طور كلي در صورتي كه متخصص ارتودنسي شما با تجربه باشد و از مهارت بالايي برخوردار باشد مي تواند براكت ها را طوري نصب كند كه چنين مشكلاتي پيش نيايد و آموزش هاي لازم را نيز به شما بدهد تا در صورت بروز اين مورد نقاط تيز براكت را با موم مخصوص ارتودنسي بپوشانيد كه ديگر باعث تحريك بافت هاي نرم دهان نشود.

واكنش هاي آلرژيك:

يكي ديگر از عوارض ارتودنسي كه به ندرت رخ مي دهد، بروز واكنش هاي آلرژيك در دهان است. اين مورد تنها در افرادي پيش مي آيد كه به يكي از اجزا، وسايل و موادي كه در درمان ارتودنسي استفاده شده است حساسيت دارند. به عنوان نمونه ممكن است فردي به سيم ارتودنسي با جنس خاصي آلرژي داشته باشد.

البته اين عارضه در صورتي به وجود مي آيد كه متقاضي انجام ارتودنسي قبل از نصب براكت ها در مورد حساسيت هاي خود صحبت نكرده باشد؛ پس براي جلوگيري از اين مورد كه باعث صرف هزينه هاي بالا و مختل شدن روند درمان مي شود، بايستي حتما در جلسه اول حساسيت هايي كه به برخي از مواد يا فلزات داريد را با متخصص ارتودنسي در ميان بگذاريد تا وي بتواند فلزات و وسايل ديگري را جايگزين كند.

برگشت درمان ارتودنسي:

دندان ها بعد از اتمام درمان ارتودنسي ممكن است به تدريج به موقعيت قبل از درمان خود برگردند كه اين مورد هم از عوارض احتمالي درمان ارتودنسي محسوب مي شود. حركت و جابه جايي دندان ها در هر سني ممكن است رخ دهد. در حدود ۹۵ درصد مواردي كه درمان ارتودنسي به درستي و با دقت بالايي انجام شده است، برگشت درمان پيش نمي آيد ولي با اين وجود ممكن است تغييرات ناچيزي اتفاق بيفتد.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۲:۳۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :