جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي متحرك بهتر است يا ثابت ؟

ارتودنسي  دندان كه به آن صاف شدن دندان نيز گفته مي شود، كمك مي كند تا دندان هاي كج يا شلوغ تر از شوند تا عملكرد آن ها و ظاهر شما بهتر شود.  ارتودنسي مي تواند شامل قرار دادن بريس هايي بر روي دندان هاي شما باشد تا آن ها را به تدريج در موقعيت دل خواه قرار دهيد يا پوشاننده هايي را كه محافظ هاي پلاستيكي نازك ، شفاف و انعطاف پذير هستند و مي توانيد برداريد. ممكن است فكر كنيد كه فقط نوجوانان از بريس استفاده مي كنند، اما ارتودنسي مي تواند براي هر كسي كه به دنبال بهبود ظاهر يا عملكرد لبخند خود است  مناسب باشد. در اين مقاله سعي داريم مزايا و معايب هر يك را شرح دهيم.

معايب و مزاياي ارتودنسي متحرك

مزيت‌هاي وسيله ارتودنسي متحرك عبارت اند از:

از وسيله غير ثابت ارتودنسي مي‌توان به عنوان ورزش دهنده و پرورش درست عضله هاي دهان استفاده كرد.

برخي حركات دندان‌ مانند صاف كردن دندان كج شده، به راحتي با وسيله غير ثابت ارتودنسي امكان پذير است به شرطي كه تنها يك دندان هدف باشد.

غذا خوردن با وسيله غير ثابت ارتودنسي محدود نمي‌شود چرا كه هنگام غذا خوردن وسيله از دهان خارج مي‌شود بنابراين هر آن چه قبل از شروع درمان مي‌توانستيد مصرف كنيد در پي ارتودنسي متحرك نيز مي‌توانيد.

مسواك زدن و نخ دندان كشيدن همانند گذشته خواهد بود در حالي كه در ارتودنسي ثابت مسواك زدن و نخ دندان كشيدن سخت‌تر مي‌شود و بايد با دقت بيشتري انجام شود تا فضاي بين دندان و وسيله دهاني كامل تميز شود.

معايب وسيله غير ارتودنسي متحرك عبارت اند از:

از آنجايي ‌كه اين وسيله نيروي كمي به دندان‌ها وارد مي‌كند، در شرايطي كه لازم است چندين دندان حركت كنند، دوره درمان طولاني‌تر مي‌شود چرا كه در هر زمان حركت كمي انجام مي‌شود.

نتايج  دوره درمان بستگي به همكاري بيمار دارد و اگر بيمار همكاري لازم را نداشته باشد درمان به نتيجه نمي‌رسد، حتي ممكن است وضعيت بدتر شود.

در ارتودنسي متحرك نمي‌توان موارد شديد كلاس دو و كلاس سه را حل كرد، چرا كه در چنين مواردي بايد نيروي زيادي به صورت پيوسته اعمال شود.

از آنجايي ‌كه وسيله دهاني را بيمار مي‌تواند از دهان خارج كند، ممكن است به راحتي وسيله گم شده و يا زير پا بماند و خراب شود. اين امر باعث طولاني‌تر شدن دوره درمان و افزايش هزينه درمان مي‌شود.

به علت كمتر بودن نيروي اعمال شده توسط وسيله دهاني غير ثابت، امكان حركت دادن دندانهاي عقبي به جلو پس از كشيدن دندان، وجود ندارد.

مزايا و معايب ارتودنسي ثابت عبارت اند از:

مزايا

قابليت استفاده براي درمان ناهنجاري‌هاي شديد

جلوگيري از پوسيدگي دندان‌ها

كاهش خطر آسيب به دندان‌ها

افزايش طول عمر دندان‌ها

جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي لثه

معايب

طول مدت درمان بيشتر به نسبت ارتودنسي متحرك

امكان شكسته شدن وسايل ارتودنسي هنگام جويدن غذاهاي سفت و محكم

منابع :

https://www.orthoblog.ir/

http://www.orthodr.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۴:۵۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :