جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

پركردگي و ترميم دندان

براي ترميم دندان پوسيده، دندان پزشك قسمت پوسيده ي دندان را برداشته و سپس ناحيه ي خالي شده دندان را با ماده خاصي پر مي كند. همچنين مي توان براي ترميم دندان هاي ترك خورده، شكسته و يا دندان هايي كه با ناخن خوردن و دندان قروچه دچار فرسودگي شده اند از پركردگي استفاده كرد.

مراحل پركردن دندان

ابتدا دندان پزشك نواحي اطراف دندان پوسيده را بي حس مي كند. سپس از يك وسيله برشي مانند مته و يا ليزر براي برداشتن قسمت پوسيده شده ي دندان استفاده مي كند. انتخاب ابزار اين كار بستگي به سطح راحتي دندانپزشك، آموزش، و سرمايه گذاري در قطعه خاصي از تجهيزات و نيز موقعيت و ميزان پوسيدگي دارد.

در مرحله بعد دندان پزشك محل خالي شده از پوسيدگي را براي اطمينان از حذف كل پوسيدگي بررسي مي كند. سپس به منظور آماده سازي دندان براي مرحله پر كردن، اين حفره از باكتري ها و  باقي مانده هاي پوسيدگي پاك مي شود. در صورتي كه اين پوسيدگي دندان نزديك ريشه دندان باشد، ممكن است دندان پزشكتان از گلس اينومر، رزين كامپوزيت يا مواد ديگر براي محافظت از عصب استفاده كند. پس از پركردن اين حفره تقريبا كار دندانپزشك به پايان رسيده است و به صيقل آن دندان مي پردازد.

بيشتر بخوانيد :

نگهداري و مراقبت از پركردگي ها

پس از پركردن، دندان ممكن است حساس شده و دچار درد خفيفي شود اما پس از مدتي فروكش مي كند. در كل پس از پركردن دندان نبايد از بهداشت دهان و دندان خود غافل شويد و از محصولاتي استفاده كنيد كه مختص دندان هاي حساس مي باشند.

چه زمان بايد پركردگي ها را ترميم كرد

با اينكه پر كردگي ها بدون ترميم هم مي توانند سال ها دوام بياورند اما ممكن است به مرور زمان به دليل جويدن غذا ها فرسوده شوند. در صورتي كه عاداتي مانند دندان قروچه و سايش دندان ها را داريد پر كردگي هايتان زودتر دچار فرسودگي مي شوند و بايد ترميم شوند.

اگر نشانه هايي از فرسودگي مانند ترَك در پر كردگي ها مشاهده كرديد به سرعت به پزشكتان مراجعه كنيد تا پر كردگي تان ترميم شود. در صورتي كه پس از فرسوده شدن پر كردگي به پزشك مراجعه نكنيد و با همان دندان غذا بجوييد، ممكن است دندانتان دچار تَرَك شود و نيازمند ترميم هاي پيچيده تر باشد كه هزينه ي بيشتري نيز دارد. اگر اطراف پر كردگي ها پوسيده يا كرم خورده شود، ممكن است دندان پزشكتان براي ترميم آن دندان از روكش به جاي پر كردگي دوم استفاده كند.

منبع : كلينيك دندانپزشكي ايده آل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۷:۵۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :