جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي متحرك چيست و براي چه افرادي لازم است؟

داشتن دندان سالم يكي از نشانه‌هاي زيبايي به شمار مي‌آيد، و بسياري از افراد دندان‌هاي نامنظمي دارند كه علت اين مشكل مي‌تواند مادرزادي يا فشار به دندان‌ها باشد. با ارتودنسي دندان مي‌توان دندان‌ها را صاف كرد و فاصله بين دندان‌ها را از بين برد، و با اين روش به سلامتي دندان، لثه و همچنين مفاصل فك كمك بسزايي مي‌شود. در بين روش‌هاي ارتودنسي، يك مدل ارتودنسي متحرك وجود دارد كه نسبت به روش اصلي آسان‌تر است براي بسياري از افراد قابل قبول‌تر مي‌باشد؛ زيرا هر وقت كه خواستند مي‌توانند آن را از دهـان خود خارج كنند و دوباره سر جاي خود بگذارند.

ارتودنسي متحرك چيست

تفاوت ارتودنسي متحرك نسبت به ثابت از اسم آن پيداست. ارتودنسي ثابت به دندان شما مي‌چسبد، در حالي كه ارتودنسي متحرك را مي‌توانيد از دهان خارج كنيد. بسياري از روش‌هاي ارتودنسي مراحل مختلفي دارند، بنابراين ترجيح داده مي‌شود از اين مدل براي درمان استفاده شود و اين روش درماني مي‌تواند بسيار مفيدتر واقع شود. معمولا وقتي مي‌خواهند فك‌ها را درمان كنند از ارتودنسي متحرك استفاده مي‌شود و براي درمان ناهنجاري دندان از ارتودنسي ثابت استفاده مي‌كنند. چند مدل مختلف ارتودنسي متحرك وجود دارد كه در ادامه درباره آن‌ها توضيح خواهيم داد.

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان چيست ؟

انواع ارتودنسي متحرك

همانطور كه گفته شد ارتودنسي متحرك روشي محبوب در درمان ناهنجاري‌هاي دهاني است، اما فرد نمي‌تواند خودش نوع درمان را انتخاب كند. معمولا دكتر نسبت به نوع ناهنجاري مدل ارتودنسي را انتخاب مي‌كند. انواع ارتودنسي متحرك به شرح زير است:

اينويزالاين يا ارتودنسي شفاف

در كشورهاي خارجي استفاده از ارتودنسي متحرك شفاف يكي از روش‌هاي محبوب ارتودنسي است. اگر مي‌خواهيد دندان‌هاي خود را با احتياط صاف كنيد، بهترين گزينه براي شما اين مورد است. ارتودنسي شفاف مي‌تواند بدون استفاده از براكت دندان (سيم)، دندان‌هاي صافي به شما تحويل بدهد. اين روش درماني شامل چند رديف متحرك از صاف كننده است و شما مجبور نيستيد از براكت و سيم‌هاي فلزي استفاده كنيد. تكميل درمان در اين روش ممكن است 15 ماه طول بكشد. يكي از مزيت‌هاي ارتودنسي نامرئي هزينه آن است كه تقريبا ارزان است و شما مي‌توانيد هر چند هفته يك بار آن‌ها را عوض كنيد. برخلاف براكت‌ها اين مدل به راحتي پاك مي‌شود، پس نيازي نيست هنگام نوشيدن يا غذا خوردن آن‌ها را خارج كنيد. ( براي محاسبه دقيق هزينه هاي ارتودنسي نامرئي اينجا كليك كنيد.)

نگهدارنده‌ها

بعد از اتمام برنامه درماني، همچنان بايد از نگهدارنده استفاده كنيد. اين وسيله ارتودنسي متحرك از اين جهت مهم است كه بعد از پايان درمان تا چند وقت دندان‌هاي شما را صاف نگه مي‌دارد. نگهدارنده‌ها بيشتر از آنچه كه فكر كنيد مهم هستند، و استفاده نكردن از آن مي‌تواند كل درمان ارتودنسي را بيهوده كند، زيرا دندان‌ها بعد از ارتودنسي دوباره مي‌توانند به حالت قبل برگردند. معمولا به نوجوان‌هايي كه ارتودنسي مي‌كنند توصيه مي‌شود تا رسيدن به سن بلوغ حتما از نگهدارنده استفاده كنند. البته لازم به ذكر است اين روش، مدل‌هاي ثابت نيز دارد.

تنظيم كننده فضاي دندان‌ها

از اين مدل ارتودنسي متحرك معمولا در كودكاني كه ريزش دندان در آن‌ها زودتر بوده استفاده مي‌شود. با وجود شكاف در هنگام خالي شدن جاي دندان‌هاي شيري، ممكن است مسير دندان‌هاي دائم مسدود شود. از اين ارتودنسي براي جلوگيري از حركت دندان‌هاي شيري در لثه استفاده مي‌شود.

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۹:۲۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :