جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آيا عصب كشي دندان قبل، حين و بعد از ارتودنسي امكانپذير است؟

عصب كشي دندان يكي از رايجترين درمان هاي دندانپزشكي است كه مي تواند دندان ها را از عفونت و مرگ نجات دهد. اين پروسه در برخي مواقع حتما بايد انجام داده شود و نبايد به تاخير بي افتد. اما اگر قبل، حين و بعد از درمان ارتودنسي نياز اورژانسي به عصب كشي داشته باشيم چه؟ آيا در چنين مواقعي بايد حتما عصب كشي كنيم؟ اصلا مي توانيم چنين كاري انجام دهيم؟ براي پاسخ به تمامي اين پرسش ها در اين مقاله با دكتر درويش پوذ بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران همراه باشيد >

عصب كشي دندان چيست؟

اين درمان كه با نام روت كانال تراپي، درمان ريشه دندان يا درمان اندو شناخته مي شود از اصلي ترين خدمات دندانپزشكي است. و زماني انجام داده مي شود كه دندان دچار آسيب عمقي شده باشد. زماني كه پالپ دندان يا مغز دندان دچار عفونت شده باشد، با انجام اين پروسه مانع از مرگ دندان مي شوند.

عصب كشي دندان عبارت است از پيدا كردن بافت آلوده داخل دندان و از بين بردن آن بافت. در واقع طي اين پروسه تمام بخش هاي آلوده داخل دندان برداشته مي شود و سپس براي استحكام دندان عصب كشي شده، از مواد پر كننده، بليداپ يا روكش دندان استفاده مي شود.

آيا ارتودنسي تاثيري بر دندان عصب كشي شده دارد؟

گاهي اوقات ممكن است پيش از شروع درمان ارتودنسي دندان  نياز باشد تا يك دندان را عصب كشي كنيم. در چنين مواقعي ممكن است سوال پيش بيايد كه آيا دنداني كه عصب كشي شده را مي تواند ارتودنسي كرد؟

بله امكان ارتودنسي دندان عصب كشي شده وجود دارد. چه آن دندان بعد از عصب كشي پرشده باشد و چه با بليداپ باز سازي شده باشد يا روكش شده باشد در هر صورت مي توان آن را ارتودنسي كرد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي خفيف

در برخي موارد انجام عصب كشي قبل از ارتودنسي لازم و ضروري است

در نظر داشته باشيد كه يك متخصص ارتودنسي زماني درمان را شروع مي كند كه هيچ مشكلي در خصوص دهان و دندان شما وجود نداشته باشد. چنانچه مسائلي مانند التهاب و عفونت لثه، شكستگي دنداني، حساسيت دندان، پوسيدگي شديد و يا آسيب به پالپ دندان داشته باشيد تا قبل از برطرف كردن كامل آن ها شما نمي توانيد و نبايد درمان ارتودنسي را شروع كنيد.

 آيا همزمان با ارتودنسي مي توان عصب كشي دندان انجام داد؟

گاهي اوقات دندان سالم است و در وضعيتي كاملا سالم وارد دوره درمان ارتودنسي مي شود اما ممكن است دندان بر اثر تروما، آسيب ديدگي و يا پوسيدگي دچار عفونت شود. در چنين مواردي كه دستگاه هاي ارتودنسي به دندان ها متصل است آيا مي توان عصب كشي دندان انجام داد؟ آيا چنين چيزي امكانپذير است؟

چرا حتي با وجود ارتودنسي بايد درمان ريشه دندان را انجام داد؟

اولا كه اگر چنين نشود ممكن است درد زيادي را تحمل كنيد و با گسترش عفونت دندان خود را كاملا از دست دهيد و يا حتي عفونت تبديل به آبسه دندان، كيست و يا حتي عفونت استخوان شود.

در ثاني دستگاه هاي ارتودنسي هيچ مانعي در مسير درمان ريشه دندان ايجاد نمي كنند. بريس ارتودنسي ثابت به جلوي دندان ها متصل مي شود اين درحالي است كه براي عصب كشي از سطوح جونده وارد به ريشه دندان دسترسي پيدا مي كنند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۰:۵۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :