جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

اپن بايت: ازعلل و علائم تا نحوه اصلاح و درمان آن با ارتودنسي و جراحي فك

اگر بين دندان هاي فك بالا و پايين شما يا كودكتان، در جلوي دهان فاصله وجود دارد، شما با نوعي مال اكلوژن و ناهنجاري دنداني به نام اپن بايت مواجه هستيد. اين عارضه در بين كودكان نسبتا شايع است و در صورت عدم درمان به موقع با ارتودنسي دندان، مي تواند مشكلات جدي براي شما ايجاد كند. به طوري كه در بزرگسالي بايد براي درمان آن هزينه ارتودنسي و جراحي بيشتر و زمان زيادي صرف كنيد. با اين عارضه، علل آن و نحوه درمانش در اين مقاله بيشتر آشنا خواهيد شد.

اپن بايت چيست؟

در حالت عادي فك هاي ما با هم تراز هستند و به خوبي روي همديگر قرار مي گيرند. زماني كه فك ها حالت نرمالي داشته باشند وقتي ما دهان خود را ببنديم هيچ فاصله اي بين دندان هاي فك بالا و پايين در جلو وجود ندارد. اما در عارضه اپن بايت فك ها با هم تراز نيستند و زماني كه دهان ها بسته مي شوند بين دندان ها در جلو فاصله وجود دارد.

علت اپن بايت چيست؟

عوامل خطر رفتاري

گاهي اوقات نيز ممكن است بر اثر عوامل اكتسابي افراد دچار اپن بايت شوند. براي مثال مكيدن انگشت شست يا شيشه شير براي يك مدت طولاتي (در سنين بيش از 4 سالگي) اين عارضه ايجاد شده يا تشديد شود.

همچنين تنفس دهاني (تنفس از دهان به جاي بيني) و رفلاكس بلع اشتباه (وارد كردن فشار از زبان به دندان هاي جلو حين قورت دادن لقمه) از ديگر علل ايجاد اپن بايت يا نيش باز هستند.

انجمن دندانپزشكي آمريكا (ADA) در اين خصوص اعلام كرده كه اگر تا پيش از درآمدن دندان هاي دائمي عاداتي مانند تنفس دهاني، مكيدن انگشت يا رفلاكس بلع اشتباه ترك نشود احتمال ايجاد اپن بايت شدت خواهد گرفت.

ژنتيك و نقايص مختلف رشد

در اغلب برخي موارد نادر اوپن بايت ژنتيكي است و مقصر ژن هايي هستند كه از والدين و نياكانمان به ما مي رسد. اين ژن ها نحوه قرار گيري فك ها در صورت و موقعيت آن ها به هم را مشخص مي كند. رشد نامناسب فك ها و دندان ها در دوره رشد نيز از ديگر علل ايجاد ني باز هستند.

صدمه، آسيب و تروما به صورت

گاهي اوقات ضربات وارد شده به صورت و فك مي تواند باعث جابجايي فك ها و يا بروز مال اكلوژن هاي مختلف شود. بر اثر برخي از اين آسيب ها ممكن است بايت دهان در جلو باز شود و بين دندان هاي شخص (مخصوصا در كودكان) حين بسته شدن دهان فاصله بي اندازد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي اقساطي

درمان اپن بايت چيست؟

درمان اين عارضه مي تواند كمي پيچيده و چالش برانگيز باشد. زيرا ماهيت آن نسبت به ساير ناهنجاري هاي فكي و دنداني متفاوت است. بسته به سن و سال بيمار، روش درمان اپن بايت مي تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، در سنين پايين، افرادي كه از اين ناهنجاري فكي رنج مي برند با استفاده از دستگاه هاي ارتودنسي ثابت، مي توانند درمان شوند. زيرا فك در سنين پايين هنوز در حال رشد است و با دستگاه هاي ثابت و فانكشنال بهتر هدايت مي شود.

منابع  

مجله ارتودنسي دندان

https://www.orthotips.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۶:۰۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :