جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

درمان‌هاي دندان كودكان

درمان‌هاي دنداني گوناگوني براي پيشگيري از پوسيدگي دندان كودكان يا حفظ و ترميم دندان ‌هاي شيري وجود دارد كه در ادامه اين مقاله از كلينيك دندانپزشكي كودكان تهران بعضي از پركاربردترين آنها را بررسي مي‌كنيم.

جرم‌گيري و معاينه مرتب دندان‌ها

كودكان نيز مانند بزرگسالان بايد براي ويزيت و جرم‌گيري هر شش ماه يك بار به دندانپزشك مراجعه كنند. اين معاينه‌هاي منظم كه از سن يك سالگي شروع مي‌شود به دليل رشد سريع دندان‌ها بسيار مهم است. دندانپزشك اطفال بايد بر روند رشد نظارت داشته باشد و جرم‌گيري را به‌طور مرتب انجام دهد تا از بروز پوسيدگي جلوگيري شود و مشكلاتي كه نياز به ارتودنسي يا ديگر مداخله‌ها دارد به موقع تشخيص داده شود و به اين ترتيب از درمان‌هاي پرهزينه و گسترده در آينده جلوگيري شود.

فيشور سيلانت دندان كودكان

فيشور سيلانت يا شيارپوشي از پوسيدگي جلوگيري مي‌كند. سيلانت ماده‌اي پلاستيكي است كه معمولاً روي سطوح جويدن دندان‌هاي عقبي كه نسبت به پوسيدگي مستعدترند، زده مي‌شود. فيشور سيلانت با دور نگه داشتن جرم يا پلاك و باكتري از اين سطوح از آنها محافظت مي‌كند.

فلورايددرماني

فلورايد در ميناي دندان اعمال مي‌شود تا آن را سخت‌تر كند و مقاومت آن در برابر پوسيدگي را افزايش دهد. اگر چه مقدار كمي فلورايد در خمير دندان و آب آشاميدني وجود دارد، غلظت بالاتري از آن در درمانگاه توسط متخصص روي دندان كودك به كار برده مي‌شود تا حداكثر محافظت انجام شود.

بيشتر بخوانيد :

باندينگ

لب‌پر شدگي‌ها و شكستگي‌هاي جزيي دندان‌هاي پيشين كه در دوران كودكي بسيار شايع است به خوبي با مواد همرنگ دندان ترميم مي‌شود. رزين‌هاي تهيه شده از پلاستيك و شيشه روي دندان‌هاي شيري و دائمي به كار برده مي‌شود كه تا دوران جواني و كامل شدن رشد صورت روي دندان باقي مي‌ماند.

درمان ريشه كانال كودكان

درمان ريشه كانال عملي جراحي است كه در آن مغز (پالپ) ملتهب دندان كه به دليل اهمال در درمان پوسيدگي آسيب‌ديده است برداشته مي‌شود. باكتري بايد از اتاق مغز دندان خارج شود تا از ايجاد آبسه يا عفونت جلوگيري شود.

فضا نگهدارنده دندان كودكان

فضا نگهدارنده وسيله‌اي است كه به صورت سفارشي توسط دندانپزشك يا متخصص ارتودنسي از فلز يا آكريليك ساخته مي‌شود. فضا نگهدارنده‌ها يا متحرك هستند يا با سيمان ثابت مي‌شوند و وظيفه دارند فضاي بين دو يا چند دندان شيري را براي رويش دندان دائمي حفظ كنند.

ارتودنسي

اكثر اختلال‌هاي فكي ـ دنداني (مال اكلوژن) تا سن 7 سالگي مشخص مي‌شود. ارتودنسي پيشگيرانه كودكان در اين زمان به رشد صحيح دندان و يا فك كمك مي‌كند و ضرورت درمان‌هاي آتي را كاهش مي‌دهد يا حذف مي‌كند. مشكلات ارتودنسي بسياري وجود دارد كه قابل درمان زودهنگام است و به همين دليل متخصص مجرب بايد كودك را در دوران رشد به طور مرتب معاينه كند.

منبع : https://www.tajdentalclinic.com/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۰:۰۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :