جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مراحل آبكاري طلا

آبكاري طلا يا روكش طلا چيست؟

از آنجا كه طلاي خالص (۲۴ عيار) بسيار نرم است نمي‌توان از آن براي ساخت مصنوعات طلا استفاده كرد، آن را با فلزات گرانبهاي ديگر آلياژ مي‌كنند تا درجه سختي آن بيشتر شود و خاصيت چكش‌خواري پيدا كند. وقتي يك مصنوع طلا با طلاي ۱۸ عيار ساخته شد، براي اينكه محصول نهايي كاملا براق و درخشان باشد، روي آن را با يك لايه طلاي ۲۴ عيار روكش مي‌كنند.

يعني در واقع، روكش كردن يك قطعه طلا به‌وسيله طلا را آب‌كاري طلا مي‌گويند. به آبكاري‌طلا در اصطلاح عاميانه، «تغيير رنگ طلا» هم گفته مي‌شود. عموما افراد براي تغيير رنگ طلا، مثلا از زرد به سفيد يا از سفيد به طلاي رزگلد از روش آبكاري استفاده مي‌كنند. يا حتي ممكن است فقط براي نونوار كردن طلاي قديمي خود، آن را آبكاري كنند چون اين كار باعث مي‌شود تا طلا مثل روز اول، براق و درخشان شود.

بيشتر بخوانيد : راهنماي خريد طلا

گفتيم كه روكش كردن يك قطعه طلا بوسيله طلا به روش الكتروليز را آبكاري مي‌گويند كه در چندين انجام مي­‌گيرد. در طول آبكاري بايد دما، ولتاژ و زمان با دقت چك شود تا مشكلي پيش نيايد.

۱. آماده سازي: براق كردن و تميز كردن زيركار در آبكاري طلا بسيار مهم و ضروري است. اين كار اغلب توسط دينام صورت مي‌گيرد. روي دينام فرچه­‌هاي مويي، نمدي يا پنبه‌­اي قرار دارد كه همراه با روغن پنزا براي از بين بردن خط‌هاي تقريبا عميق مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي براق كردن روي كار هم از روغن پوليش مخصوص طلا و فرچه موئي استفاده مي‌شود.

۲. شست‌وشو: زيركار را با پودر شوينده و آب داغ مي‌شويند تا همه چربي‌ها از بين برود. سپس آن را در محلولي متشكل از ۳۰ گرم سيانور پتاسيم يا سديم (NACN يا KCN) در يك ليتر آب مقطر مي‌ريزند. در آخر هم با آب شهري آن را آبكشي مي‌كنند.

۳. ليزگيري و خشك كردن: زيركار كه قرار است روكش شود را درون محلولي متشكل از يك ليتر آب مقطر ۱۰۰ يا يك استكان اسيد سولفوريك غليظ (۲SO4) قرار مي‌دهند. سپس با آب شهر مي‌شويند. در آخر هم فلز را با استفاده از خاك اره خشك مي‌كنند تا همه رطوبت فلز گرفته شود.

۴. وان آبكاري: زير كار را درون محفظه‌اي شيشه­‌اي از نوع پيركس- فايبر گلاس يا وان (محفظه) فلزي با پوشش P.V.C قرار مي‌دهند و الكتروليت روي آن مي‌ريزند.

براي تهيه الكتروليت بايد آب مقطر، يك گرم طلا با عيار بالا، ۳ گرم هيدروژن، ۵ گرم سيانور سديم يا پتاسيم، ۳ گرم كربنات سديم يا پتاسيم، يك استكان جوهر نمك و يك چهارم استكان محلول آمونياك را با هم مخلوط كرد. البته اين كار بايد به صورت تخصصي و مرحله‌به مرحله و توسط كارشناس اين امر صورت بگيرد.

منبع : طلا فروشي اينترنتي كيش طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۴:۰۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :