جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

بررسي چند پرسش پرتكرار در رابطه با ارتودنسي بارداري

۱. آيا استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي در دوره بارداري خطرناك است؟

امروزه به تمام زنان باردار توصيه مي‌شود كه از انجام برخي فعاليت ها و مصرف بسياري از غذاها و داروها اجتناب كنند.

خوشبختانه، انجام ارتودنسي دندان در دوران بارداري به هيچ وجه  خطري ايجاد نمي كند. البته لازم است در هنگام استفاده بريس‌ها و براكت هاي ارتودنسي، اقدامات مراقبتي لازم انجام شود. به هر حال، استفاده ارتودنسي حاملگي ، يك درمان بي خطر و ايمن است. خانم‌ هاي باردار در صورتي كه قبل از شروع دوره بارداري، عكس‌هاي راديولوژي يا ساير تصاوير لازم از دندان خود تهيه كرده باشند، مشكلي براي استفاده از ارتودنسي براي فرد باردار وجود نخواهد داشت.

همچنين انجام ارتودنسي در دوران بارداري، باعث ورود فشار و آسيب به بدن فرد نمي‌شود. با اين وجود اگر خانم هاي باردار قبل از شروع بارداري، عكس‌هاي راديولوژي دهان و دندان خود را تهيه نكرده باشد، احتمالا استفاده از ارتودنسي را بايد به دوران پس از زايمان موكول كنند؛ چون ممكن است اشعه هاي دستگاه راديولوژي براي سلامت مادر و نوزاد خطرآفرين باشد. در كل براي انجام ارتودنسي بايد از وضعيت دهان و دندان‌ بيمار، عكس راديولوژي گرفته شود كه وضعيت ناهنجاري دندان‌هاي بيمار و ساير مشكلات موجود در اين رابطه، به طور دقيق تشخيص داده شود.

حتما بخوانيد :

۲. آيا باردار شدن در مدت درمان ارتودنسي بي خطر است؟

اگر در مدت استفاده از ابزارهاي ارتودنسي، باردار شديد، به هيچ وجه نگران نباشيد. در واقع، همواره تعدادي از بيماران، در هنگام استفاده از ارتودنسي باردار مي شوند يا در دوره شير دهي قرار مي گيرند و به خاطر درمان ارتودنسي هيچ خطري براي آنها ايجاد نخواهد شد. البته خانم‌ هايي كه درمان ارتودنسي آنها، در مدت بارداري قرار دارند، بايد اقدامات احتياطي خاصي را مورد توجه قرار دهند.

يكي از بزرگترين مشكلات كه احتمالا در اين دوران به وجود خواهد آمد، پوسيدگي دندان همراه با التهاب و عفونت لثه‌ است. در اين شرايط تميز كردن مناسب دندان‌ ها و پاك كردن باكتري‌ ها از روي خط لثه به خاطر استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي دشوار است؛‌ به همين خاطر دندان‌ هاي فرد بيشتر از حالت عادي در معرض خطر پوسيدگي قرار خواهد گرفت. پس لازم است خانم‌ هاي باردار در تمام دوره بارداري خود، نكات بهداشتي را به صورت جدي مورد توجه قرار دهد و آن ها را به طور كامل رعايت كند.

۳. مصرف مغزيجات در ارتودنسي بارداري، چگونه بايد باشد؟

مصرف مغزيجات به خاطر اينكه سفت و خشك هستند، مي تواند به وسايل ارتودنسي آسيب وارد كنند و بايد از مصرف آن خودداري كرد. اما اين مغزيجات براي رشد و تكامل نوزاد بسيار مفيد است؛ پس بايد به صورت پودر شده مصرف شود كه هم به دستگاه هاي ارتودنسي آسيب وارد نشود و هم به رشد و تكامل نوزاد كمك كند.

منبع : مجله اينترنتي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۸:۵۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :