جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

از ارتودنسي طبيعي چه مي دانيد؟

امروزه دغدغه بيشتر افراد زيبايي و جذابيت ظاهري است كه مشخصه اصلي آن دندان هاي شفاف، هم رديف و زيبا است. علم ارتودنسي به كمك اين افراد آماده و در جهت زيبايي هر چه بيشتر ظاهر شما عمل كرده است. اما بيشتر افراد از وجود اين قاب هاي فلزي در دهانشان در بعضي از مراسم، خصوصا مراسم رسمي، احساس خجالت مي كنند و اين سيم ها و ابزارهاي محسوس حس اعتماد به نفس را از اين افراد مي گيرد. روش ارتودنسي طبيعي با ظاهر نامحسوس و هم رنگ دندان ها باعث اعتماد به نفس در شما مي شود و آرامش را برايتان به همراه دارد؛ به همين دليل، اين روش ارتودنسي روز به روز طرفداران بيشتري پيدا كرده است.

اين روش بسيار آسان است و عيوب و ناهنجاري دندان ها را اصلاح مي كند.

اگر مي خواهيد با اين روش ارتودنسي مدرن بيشتر آشنا شويد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع ارتودنسي

قبل از اينكه به معرفي ارتودنسي طبيعي بپردازيم، ابتدا كمي راجع به انواع ارتودنسي با شما صحبت خواهيم كرد. متخصصان علم ارتودنسي همواره توصيه مي كنند كه بهتر است ارتودنسي را در سنين كودكي بين 8 تا 12 سال و قبل از بزرگسالي انجام دهيد؛ زيرا استخوان هاي كودكان هنوز جاي رشد دارد و به راحتي جابه جا مي شود و مشكلات نامرتبي دندان هاي كودكان نسبت به بزرگسالان زودتر اصلاح مي شود.

ارتودنسي به دو روش عمده تقسيم مي شود: ارتودنسي ثابت و ارتودنسي محرك كه هر كدام از اين روش ها به روش هاي ديگري دسته بندي مي شوند.

  • ارتودنسي فلزي با براكت هاي فلزي
  • ارتودنسي لينگوال يا  ارتودنسي نامرئي
  • ارتودنسي طبيعي با براكت هاي سراميكي

بيشتر بخوانيد : همه چيز در رابطه با درمان ارتودنسي

ارتودنسي فلزي

رايج ترين نوع ارتودنسي، ارتودنسي طبيعي فلزي محسوب مي شود كه براكت هايي از جنس استيل ضد زنگ دارد و مشكلات و ناهم رديفي هاي دندان ها را اصلاح مي كند؛ ولي بارزترين عيب اين روش، وضعيت ظاهري بيمار است كه براكت هاي فلزي ارتودنسي آن كاملا در دندان هاي فرد مشخص هستند؛ به طوري كه بريس هاي آن موقع حرف زدن يا لبخند زدن در مقابل چشم اطرافيان جلب توجه مي كنند.

ارتودنسي نامرئي يا لينگوال

در اين روش متخصص دندان پزشكي براكت ها را به سطح خارجي دندان ها ( فك بالا و فك پايين) متصل مي كند كه كاملا ديده نمي شوند. از مهم ترين اشكالات اين روش، اين است كه زبان را اذيت و تحريك مي كند و احتمال شكستگي براكت ها وجود دارد. همچنين بسيار گران است و براي همه افراد مناسب نيست.

ارتودنسي با براكت هاي سراميكي

از انواع ارتودنسي ثابت است كه به آن «ارتودنسي طبيعي» هم گفته مي شود به گونه اي طراحي شده كه در اين روش به جاي سيم و بريس هاي فلزي، از براكت هاي شفاف و همرنگ دندان استفاده مي شود. يكي از ويژگي هاي اصلي اين روش، اين است كه اطرافيان متوجه سيم ها و بريس هاي دندان شما نمي شوند؛ چون از موادي از جنس شيشه يا سراميك ساخته شده اند. همچنين، كش هاي به كار رفته در اين روش ارتودنسي كاملا بي رنگ، شفاف و نامحسوس طراحي شده اند.

اين بريس هاي شفاف بيش تر روي دندان هاي بالا كار گذاشته مي شود و از ارتودنسي فلزي براي دندان هاي پايين استفاده مي شود تا فشار ناشي از دندان ها به براكت ها آسيب وارد نكند.

منبع :

مجله اينترنتي دندانپزشكي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۷:۳۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :