جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

نمونه هايي از عوارض و معايب ارتودنسي

به طور كلي مي توان گفت انجام ارتودنسي هيچ عارضه اي به دنبال ندارد. اما در افرادي كه بهداشت دهان و دندان را به خوبي رعايت نمي كنند و در انجام دستورات متخصص ارتودنسي كوتاهي مي كنند، برخي عوارض مشاهده مي شود. در صورت عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و مراقبت لازم توسط فرد و ناديده گرفتن دستورات و آموزش هاي متخصص ارتودنسي، مشكلاتي بروز مي كند كه با كمي دقت از وقوع آن ها پيشگيري مي شود، مشكلاتي مانند:

ايجاد درد و ناراحتي در طول دوره درمان:

تجربه دستگاه ارتودنسي دندان مي تواند سبب ايجاد احساس درد و ناراحتي در افراد شود كه كاملاً طبيعي است. اين احساس درد به دليل اعمال فشار و نيروي سيم ارتودنسي به دندان ها و حركت آن ها به سمت موقعيت درست است.

زخم و خراش:

يكي از عوارض ارتودنسي ايجاد زخم در دهان است كه در صورت استفاده نادرست از براكت ها در دهان ايجاد مي شود. اگر از براكت ها مراقبت نشود و يا رژيم غذايي مناسب نباشد، براكت ها دچار آسيب ديدگي مي شوند و به بخش داخلي دهان آسيب وارد مي كنند.

پوسيدگي دندان و التهاب لثه:

يكي ديگر از عوارض و معايب ارتودنسي كه از وجود بريس در دهان نشأت مي گيرد، گير كردن مواد غذايي در براكت هاست. اين عمل باعث تجمع باكتري و ميكروب در دهان مي شود و شرايط لازم براي پوسيدگي دندان و التهاب و عفونت لثه را فراهم مي آورد. اين مشكل هنگامي اتفاق مي افتد كه رعايت بهداشت دهان و دندان در دوران ارتودنسي به خوبي انجام نشود و استفاده از مسواك و نخ دندان  در طول دوره درمان جدي گرفته نشود.

بيشتر بخوانيد :

·         ارتودنسي سنتي

·         ارتودنسي اقساطي

عدم تثبيت وضعيت دندان ها بعد از درمان:

يكي ديگر از عوارض و معايب ارتودنسي كه سبب عدم اقدام افراد به اين درمان مي شود، خطر بازگشت دندان ها به وضعيت اوليه پيش از درمان است. براي اينكه اين اتفاق رخ ندهد، بعد از اتمام دوره ارتودنسي و برداشتن دستگاه ارتودنسي از روي دندان، لازم است از ريتينر يا نگهدارنده استفاده شود. در صورت كوتاهي بيمار و عدم استفاده از ريتينر توسط او اين امكان وجود دارد كه دندان ها به مشكل و ناهنجاري دچار شوند.

تحليل و كوتاه شدن ريشه دندان ها:

يكي از معايب و عوارض ارتودنسي، احتمال كوتاه شدن طول ريشه دندان ها است. حركت دندان ها در مدت زمان ارتودنسي احتمال دارد موجب به وجود آمدن اين مشكل شود؛ البته احتمال آن بسيار كم است. اين عوارض معمولاً در افرادي مشاهده مي شود كه سابقه بيماري آسم يا تروما دارند. با توجه بيشتر به اين بيماران مي توان تا حد امكان از بروز چنين عوارضي پيشگيري كرد. لازم به ذكر است كه متخصص ارتودنسي با آگاهي كافي در زمينه حركت دندان ها مانع از آسيب و تحليل ريشه دندان خواهد شد.

تشديد مشكلات دندان:

تشديد مشكلات مربوط به دندان، يكي ديگر از معايب و عوارض ارتودنسي است. با اينكه حركت دندان ها در ارتودنسي مي تواند سبب تغيير وضعيت دندان ها به سمت موقعيت درست شود؛ اما به دليل استفاده از دستگاه وسايل مختلف ممكن است مشكلاتي همچون تغيير رنگ دندان بروز كند.

 

منبع : مجله اينترنتي دندانپزشكي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۶:۳۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :