جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مقايسه روكش تمام سراميك و PFM

ترميم هايي كه ساختاري دارند كه تمام ضخامت آنها از سراميك دنداني ساخته مي شود.در اصل سراميك مورد استفاده چيني( پرسلن) بود. اين نوع روكش  به عنوان يك "ژاكت چيني"(porcelain jacket) نامگذاري شد و براي اولين بار در اوايل دهه 1900 معرفي شد.امروزه همه سراميكها با استفاده از تكنيك هاي ساخت و ساز در اواسط 1980 از نوع خاصي از تركيب مصنوعي يا مهندسي ساخته شده اند. در ادامه اين با با بهترين متخصص ترميم و زيبايي دندان در آرتمان درمان همراه باشيد تا با اين دو نوع از روكش دندان بيشتر آشنا شويد.

مزاياي  روكش تمام سراميك:

روكش هاي تمام سراميك طبيعي به نظر ميرسند. و به همين دليل، اغلب انتخاب خوبي براي بازگرداندن دندان هاي جلو هستند . البته بعضي از انواع انها در تقليد و بازسازي ظاهر طبيعي دندان بهتر هستند .  به همين علت از قرار دادن لايه هاي مختلف سراميك براي تامين هردو زيبايي و استحكام استفاده ميكنند.

معايب روكش تمام سراميك :

نگراني در مورد استحكام آنها : PFM ها و تمام فلز ها معمولا مستحكم تر از آنها هستند. اين موضوع به ويژه در دندان هاي عقبي كه نيروهاي جويدن به انها وارد ميشود اهميت مي يابد .

سراميك هاي با استحكام بالا: امروزه سراميك هاي مهندسي شده يا ساختگي استحكام بيشتري دارند . تركيبات پيشرو در اين زمينه ليتيوم ديسيليكات و زيركونيا هستند .

بيشتر بخوانيد :

PFM ها :

دندانپزشكان از قرن نوزدهم ميلادي روكش هاي چيني متصل به فلز را براي بيماران قرار داده اند. و طي دهه هاي پس از آن، آنها "استاندارد طلايي" براي بازگرداندن دندان هاي جلو و عقب هايي بودند كه نياز به بازسازي همرنگ دندان داشتند. در دهه هاي اخير، محبوبيت آنها به تدريج  به علت ساير انواع مدرن ترميم هايي از قبيل انواع سراميك و (POM) كه با استفاده از انواع جديدي از صنايع دستي ساخته شده اند، كمتر شده است ..اما بر خلاف اين روش هاي جديدتر، روكش (PFM) مي تواند يك ركورد طولاني و ثابت براي ارائه خدمات قابل پيش بيني و پايدار داشته باشد .

نحوه ي ساخت PMF ها:

ترميمهاي پرسلن به فلز متشكل از تركيبات متقاطع بين تمام فلزات و تمام سراميك مي باشند.

تكنسين دندانپزشكي ابتدا يك لايه نازك از فلز را كه روي دندان قرار دارد، ايجاد مي كند.سپس يك لايه از پرسلن پس از آن كه گرم مي شود، به روكش  شكل و رنگ دندان را ميدهد .

مزاياي PMF ها:

مستحكم اند

طبيعي به نظر ميرسند و همرنگ دندان اند

معايب PMF ها:

پديده ي خط تيره : فلزي كه زير روكش است ممكن است به صورت يك خط تيره در لبه ي روكش ديده شود .

معمولا دندانپزشك لبه ي روكش را زير خط لثه ميبرد اما اگر لثه تحليل برود ممكن است كه اين حاشيه ديده شود .

به دست اوردن ظاهر طبيعي در انها به راحتي تمام سراميك ها نيست .  و بايد طي روند هايي رنگ تيره ي فلز پوشانده شود .ميتواند باعث سايش دندان مقابل شود .

منبع : كلينيك دندانپزشكي دنيا دنتال


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۸:۴۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :