جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ليفت لثه چيست؟

آيا خط لثه تان بسيار پايين يا بسيار بالا تر از حد معمول قرار دارد؟ آيا هنگام لبخند زدن بيشتر لثه هايتان پيدا مي شود و اعتماد به نفس لازم براي خنديدن را نداريد؟ در اين صورت ليفت لثه گزينه ي ايده آلي براي شما محسوب مي شود.

ليفت لثه كه به آن جينجيوكتومي(gingivectomy) نيز مي گويند، جزء خدمات ترميم و زيبايي دندان بوده كه از طريق تناسب خط لثه باعث اصلاح طرح لبخند وافزايش اعتماد به نفس فرد مي شود.

علت عدم تناسب لثه ها چيست؟

عوامل متعددي مي تواند باعث پايين يا بالا بودن لثه ها باشد. لثه هايي كه بخش بزرگي از دندان ها را مي پوشانند باعث كوچك به نظر رسيدن دندان ها مي شوند. اين مشكل اغلب ناشي از نوعي بيماري خاص، مصرف برخي داروها و يا ژنتيك فرد مي باشد.

لثه هاي عقب رفته معمولا دندان ها را بلند تر از حد معمول نشان مي دهند و ناشي از تحليل رفتن لثه ها مي شوند. اين شرايط زماني اتفاق مي افتد كه بافت لثه عقب نشيني كند به طوري كه ريشه ي دندان نمايان شود. تحليل لثه ها نه تنها باعث بلند ديده شدن دندان ها مي شود، بلكه مي تواند مشكلاتي مانند كرم خوردگي و حتي افتادن دندان را نيز به دنبال داشته باشد. همچنين تحليل لثه ها مي تواند از علائم بيماري پريودنتيت باشد كه عبارت است از ضعيف شدن ساختار هاي حمايتي دندان (لثه ها و استخوان).

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان چگونه انجام مي شود ؟

 ليفت لثه چگونه انجام مي شود؟

قبل از شروع روند ليفت لثه، دندانپزشك جلسه ي مشاوره اي با بيمار مي گذارد تا وي را از نحوه انجام كار و مشكلات و غيره آگاه كند و خواسته هاي بيمار را بشنود. همچنين در اين جلسه ممكن است دندانپزشك با خودكار محل قرارگيري خط لثه، پس از ليفتينگ را علامت گذاري كند    تا بيمار بتواند تا حدودي از نتيجه نهايي مطلع شود.

ليفت لثه معمولا در يك جلسه انجام مي گيرد و با بي حسي كردن موضعي بافت هاي نرم دهان آغاز مي شود و سپس با اثر كردن بي حسي، كار تراش دادن و شكل دهي به لثه ها آغاز مي شود. اين كار ممكن است با تيغ جراحي يا ليزر انجام گيرد كه استفاده از ليزر يا الكتروسرجري به دليل بهبودي بسيار سريع بافت ها، به شدت توصيه مي شود و ما در ادامه به توضيح اين روش مي پردازيم.

در برخي موارد، كار به اينجا ختم نمي شود و لازم است دندانپزشك لثه ها را از استخوان جدا كند، و پس از تراش دادن استخوان، بار ديگر آنها را بالاتر از جاي قبلي قرار دهد.

برخلاف ديگر جراحي هاي دهان و دندان، پس از ليفت لثه نيازي به چند روز استراحت در خانه يا خوردن مسكن هاي قوي نيست. لثه ها ممكن است پس از الكتروسرجري يا ليزر دچار درد و ورم شده و كمي حساس شوند اما مانع خوردن يا آشاميدن بيمار نمي شوند. برخي بيماران كه كمي احساس درد مي كنند، مي توانند از يك مسكن خفيف مانند ايبوپروفن استفاده كنند.

بهتر است بيمار تا چند روز از تحريك لثه ها با مصرف غذاهاي سفت، تند و چسبنده خودداري كند تا لثه ها بتوانند به طور كامل بهبود پيدا كنند. همچنين سعي كنيد به آرامي مسواك بزنيد و از نخ دندان نيز تا حد امكان استفاده نكنيد. مي توانيد در اين مدت براي جلوگيري از عفونت لثه ها، از دهان شويه هاي آنتي باكتريال استفاده كنيد.

منبع

رفرنس


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۷:۳۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :