جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

علل لق شدن دندان در بزرگسالان چيست؟

فاكتورهاي زير اغلب مسئول شل شدن يك يا چند دندان در بزرگسالان  هستند:

بيماري لثه (Gum disease)

بيماري لثه تحت عنوان پريودنتيت نيز شناخته ميشود. پريودنتيت نوعي بيماري است كه شامل التهاب و عفونت در لثه ها مي‌شود. اين بيماري معمولاً در اثر عادت هاي بهداشتي ضعيف دندان ايجاد مي شود. مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري ها (CDC) در ايالات متحده گزارش مي دهد كه نيمي از بزرگسالان اين كشور در سن 30 سال و بالاتر داراي بيماري لثه هستند.

اگر با مسواك و نخ دندان زدن به صورت منظم و پي در پي پلاك هاي دنداني برداشته نشود، به احتمال زياد شاهد بيماري لثه خواهيد بود. پلاك دندان حاوي باكتري است. اين ماده به دندان مي‌چسپد و با گذشت زمان سخت و سختر مي‌شود. در صورتي كه پلاك رشد كند و ضخيم شود تنها متخصصان دندانپزشكي قادر به برداشت و حذف آن خواهند بود. پلاك سخت شده به تارتار معروف است. تارتار باعث مي‌شود لثه ها از دندان جدا شوند و شكاف‌هايي ايجاد مي‌كنند كه مي توانند مورد هجوم باكتري ها و مواد آلوده قرار بگيرند.

حتما بخوانيد :

بارداري (Pregnancy)

افزايش سطح هورمون استروژن و پروژسترون در دوران بارداري مي تواند بر استخوان ها و بافت هاي دهان تأثير بگذارد. افزايش بيش از اندازه اين هورمون ها مي تواند پريودنتيم يا  مجموعه استخوان ها و رباط هايي كه از دندان ها حمايت مي كنند و آنها را در جاي خود نگه مي دارند را تغيير دهد. هنگامي كه پريودنتيم تحت تأثير قرار مي گيرد، ممكن است يك يا چند دندان شل و لق شوند.

تغييرات ايجاد شده طي دوره بارداري پس از اتمام اين دوره به مرور زمان به حالت نخست خود بازميگردند. و دليلي براي نگراني وجود ندارد. اما، هر كس در دوران بارداري دچار درد يا لق شدن دندان مي‌شود، بايد به دندانپزشك مراجعه كند تا بيماري لثه و ساير مشكلات بهداشت دهان را به خوبي مديريت كند و از بروز مشكلات بعدي پيشگيري كند.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون دندانپزشكي بارداري اينجا كليك كنيد.

صدمه و آسيب به دندان (Injury to the teeth)

دندان هاي سالم و طبيعي، قوي هستند اما زماني كه ضربه سهمگين و جدي به آن ها وارد شود مي‌توانند مورد آسيب قرار بگيرند. نتيجه برخي از تصادفات مي‌تواند نه تنها به لق شدن دندان بلكه به خرد شدن آن نيز منجر شود.

به طور مشابه به هم زدن دندان ها يا دندان قروچه در طي خواب نيز ميتواند دليلي ديگر براي وارد شدن آسيب به دندان ها و سست شدن آن ها باشد. بسياري از افراد تا زماني كه درد فك ها را تجربه نكرده اند، متوجه عادت دندان قروچه خود نميشوند. اما مراجعه به مطب دندانپزشكي ميتوند در اين زمينه مفيد باشد. ممكن است يك دندانپزشك قبل از وارد شدن آسيب دائمي دندان ها مشكل را تشخيص دهد.

پوكي استخوان (Osteoporosis)

پوكي استخوان نوعي بيماري است كه باعث مي شود استخوان ها ضعيف شده و تحليل روند. در نتيجه، حتي وارد شدن ضربات بسيار جزئي نيز مي‌توانند منجر به شكسته شدن استخوان ها شود.

در حالي كه پوكي استخوان معمولاً بر ستون فقرات، باسن و مچ دست تأثير مي گذارد، اين امكان نيز وجود دارد كه استخوان هاي فك بالا و پايين را نيز درگير كند. در نتيجه پوكي استخون ميتواند به صورت مستقيم باعث لق شدن دندان ها شود.

اگر از تراكم بافت استخواني كاسته شود احتمال سست شدن دندان ها بسيار بالا است. انستيتوي ملي بهداشت (NIH) در ايالات متحده همچنين از ارتباط احتمالي بين ريزش استخوان و افزايش خطر ابتلا به بيماري لثه خبر مي‌دهد.

منبع : كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده آل

رفرنس : https://www.tajdentalclinic.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۵:۰۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :