جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

قوانين خريد و فروش طلاي دست دوم در ايران

خريد و فروش طلاي دست دوم در ايران قواعد خاص خود را دارد كه در زير توضيح داده‌ايم.

۱. فاكتور خريد طلا را هميشه نزد خود نگه داريد

اولين موضوعي كه هنگام فروش طلاي دست‌دوم بايد مدنظر داشته باشيد، «فاكتور خريد» است. اگر فاكتور خريد جنس طلا را گم كنيد، ممكن است برايتان مشكل پيش بيايد. به اين صورت كه شما براي فروش طلاي خود به طلا فروشي مراجعه مي‌كنيد اما چون امكان اثبات اين‌ را نداريد كه مالك جنس طلا هستيد، طلا از شما خريداري نخواهد شد. البته اگر مشتري ثابت يك طلافروشي خاص باشيد و طلافروش شما را بشناسد ممكن است اين كار را برايتان انجام دهد. اما به صورت كلي و بر اساس قواعدي كه در ميان طلافروشان وجود دارد، اكثر آنها بدون فاكتور خريد حاضر به خريد جنس طلاي شما نخواهند بود.

اگر فاكتور خريد خود را گم كرده‌ايد، مي‌توانيد به همان فروشگاهي كه طلا را از آن خريداري كرده‌ايد مراجعه كنيد و تاريخ دقيق خريداري خود را به آن واحد اطلاع دهيد. در اين صورت احتمال دارد كه فروشنده بر اساس ليست فروش خود در تاريخ ياد شده، خريد شما را تاييد و برايتان فاكتور المثني صادر كند.

البته، اين را در نظر داشته باشيد كه خيلي از طلافروشان ليست خريد خود را مدت زماني طولاني نگهداري نمي‌كنند. بنابراين نمي‌توانند بر اساس ليست فروش خود، خريد شما را تاييد كنند.

در عين حال، چون نمي‌توانند به افراد مختلف اعتماد كنند و مطمئن شوند جنس طلا متعلق به آنهاست از فروشنده فاكتور خريد طلب مي‌كنند.

بيشتر بخوانيد :

۲. اجرت پرداخت و سود طلافروش از جنس طلا كسر مي‌شود

شما همچنين بايد به اين توجه داشته باشيد كه حتي اگر فقط يك روز از خريد طلاي شما گذشته باشد و بخواهيد آن را بفروشيد، اجرت پرداخت و سودي كه طلا فروش برده است از جنس طلا كسر مي‌شود و طلا به قيمت طلاي دست دوم از شما خريداري خواهد شد. اين يك قانون است و در همه واحدهاي طلافروشي اجرا مي‌شود.

حتما برايتان سوال پيش آمده كه چرا؟ به اين دليل كه بر اساس قانون، طلا فروش حق ندارد طلاي نويي را كه به قيمت طلاي كهنه خريداري كرده، دوباره به فرد ديگر بفروشد. اين عمل خلاف قانون است و در صورت مشاهده اين قضيه با واحدهاي طلافروشي خاطي برخورد مي‌شود.

البته بايد بگوييم كه هيچ ملاكي براي تشخيص طلاي نو از طلايي كه پس از چند روز به قيمت طلاي دست دوم خريداري شده (اما هنوز نو است) وجود ندارد. اين امر فقط به وجدان طلا فروش بستگي دارد كه طلاي نويي را كه اجرت و سود آن را كم كرده و دوباره آن را خريده، به فرد ديگري به عنوان طلاي نو بفروشد يا نفروشد.

منبع : https://www.kishtala.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۹:۰۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :