جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آيا امكان انجام ارتودنسي فك جلو هست؟

گاهي به دلايلي هم چون دلايل مادرزادي و ژنتيكي، فك هاي بيمار در يك موقعيت مناسب قرار نگرفته اند و باهم تناسب ندارند. در چنين شرايطي ممكن است يكي از فك ها بيشتر از حد استاندارد جلو آمده باشد و همين امر باعث شود كه دندان هاي مولر يا دندان هاي آسياب عقبي بيمار به خوبي روي هم قرار نگيرند. در اين حالت هنگام جويدن غذا و مواد خوراكي يا در زمان بستن دهان، دندان ها باهم قفل نمي شوند و اين مسئله مي تواند بسيار دردسرساز باشد و مشكلات ثانويه اي را براي بيمار ايجاد كند. يكي از راه هايي كه براي حل اين مشكل و درمان ناهنجاري فكي وجود دارد، انجام ارتودنسي فك جلو است.

براي انجام اين كار دندانپزشك بريس هاي ارتودنسي ثابت يا  ارتودنسي متحرك را روي دندان هاي بيمار قرار مي دهد و وضعيت فك ها را اصلاح مي كند.

علت جلو بودن يكي از فك ها چيست؟

عمده ترين دليل جلو بودن يكي از فك ها نسبت به فك ديگر، دلايل ژنتيكي و نابرابري رشد فك ها است. در اين وضعيت يكي از فك ها تا زمان بعد از بلوغ و سفت شدن استخوان فك، رشد كمي دارد و برعكس فك ديگر به صورت عادي به رشد خود ادامه مي دهد يا ممكن است يكي از فك ها رشد عادي داشته باشد و فك ديگر بيش از اندازه رشد كند. از دلايل ديگر ايجاد ناهنجاري جلو بودن فك مي توان به عدم مراقبت صحيح از دندان ها، رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان ها، عفونت لثه ها و… اشاره كرد.

ارتودنسي فك جلو براي چه بيماراني مناسب است؟

نكته بسيار مهمي كه درباره انجام ارتودنسي فك جلو بايد بدانيد اين است كه انجام اين درمان در بزرگسالان با جابه‌جايي كم فك ها همراه است؛ زيرا در بزرگسالان استخوان هاي فك رشد خود را كامل كرده اند و ديگر قابليت انعطاف ندارند. اگر استخوان هاي فك سفت شوند و قابليت شكل پذيري خود را از دست بدهند، ديگر نمي توان با انجام ارتودنسي و به راحتي آن ها را جابه‌جا كرد. دندانپزشكان توصيه مي كنند كه در زمان كودكي فرزندان خود را جهت معاينه و چكاپ به مطب هاي دندانپزشكي ببريد؛ زيرا در كودكي مي توان ناهنجاري هاي فكي و دنداني را به راحتي درمان كرد.

براي جابه‌جايي فك ها در كودكان، دندانپزشك مي تواند با استفاده از قرار دادن بريس هاي ارتودنسي و ابزار دندانپزشكي ديگري مانند هدگيرها، فكي كه كمتر رشد داشته را براي رشد بيشتر تحريك كند و روند رشد فك ديگر را به تاخير بيندازد و به اين ترتيب ناهنجاري هاي فكي را به راحتي اصلاح كند.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي بزرگسالان

ضرورت درمان ارتودنسي فك جلو

دندانپزشكان توصيه مي كنند كه حتي اگر مشكل جلو بودن فك شما آنقدر شديد نيست كه ظاهر شما را زشت نشان دهد، باز هم به دلايل زير آن را درمان كنيد:

ناهنجاري هاي فكي مي توانند به مرور زمان تشديد شوند و زيبايي ظاهري شما را به خطر بيندازند.

ناهنجاري هاي فكي علاوه بر زشت نشان دادن فرم فك ها و چانه مي توانند روي شكل ظاهري بيني و دهان شما تاثير بگذارند.

در صورت وجود ناهنجاري هاي فكي جويدن مواد غذايي با اشكال مواجه مي شود و در نتيجه به دليل هضم نامناسب مواد غذايي ممكن است بيمار به مشكلات گوارشي مبتلا شود.

ناهنجاري هاي فكي ممكن است تكلم بيماران را با مشكل مواجه كنند.

منابع :

http://www.orthodoctor.ir/

https://www.orthotips.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۸:۴۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :