جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

حقايق عجيبي كه درباره آبسه دندان نمي‌دانستيد

آبسه دندان يا (dental abscess) نوعي چرك است كه در داخل دندان‌ها يا لثه‌ها تشكيل مي‌شود. آبسه به طور معمول ناشي از عفونت باكتريايي است، و غالباً يكي از مواردي است كه در مغز دندان يا پالپ نرم دندان جمع شده است.

باكتري ها به صورت گسترده در پلاك وجود دارند. پلاك دندان يك محصول جانبي و ساخته شده از مواد غذايي، بزاق و باكتري هاي موجود در دهان است كه به دندان چسپيده و به سلامت آن و لثه ها آسيب وارد مي‌كند.

اگر پلاك با مسواك زدن و نخ دندان منظم و مناسب برداشته نشود، ممكن است باكتري ها در بافت نرم دندان يا لثه ها پخش شوند. اين وضعيت در نهايت مي‌تواند منجر به بروز آبسه دندان شود.

علائم

  • علائم و نشانه‌هاي آبسه دندان شامل موارد زير است:
  • درد در ناحيه آسيب ديده هنگام گاز زدن مواد غذايي
  • درد در ناحيه آسيب ديده هنگام لمس
  • حساسيت به غذاي سرد و گرم و مايعات
  • بدمزه شدن غذاها در دهان
  • تب
  • احساس ناخوشايندي عمومي
  • دشواري در باز كردن دندان
  • مشكلات بلع
  • بيخوابي

علامت اصلي آبسه دندان درد است. اين درد ممكن است يك درد شديد باشد كه معمولاً به طور ناگهاني شروع مي شود. و طي ساعت ها يا روزهاي بعدي شديدتر مي شود. در بعضي موارد، درد ممكن است به گوش، فك و گردن گشترش پيدا كند.

بيشتر بخوانيد :

انواع

سه نوع آبسه دندان وجود دارد:

  • آبسه لثه (Gingival abscess): اين نوع آبسه فقط در بافت لثه است و تاثيري بر دندان يا رباط پريودنتال ندارد.
  • آبسه پريودنتال (Periodontal abscess): اين آبسه در ساختارهاي بافت استخواني دندان‌ها شروع مي‌شود.
  • آبسه پري اپيكال (Periapical abscess): اين آبسه از پالپ نرم دندان شروع مي‌شود.

نوع آبسه، شدت و محل علائم را نشان مي‌دهد.

درمان

هر فردي كه علائم مرتبط با آبسه دندان را تجربه مي‌كند بايد فوراً به دندانپزشك مراجعه كند. آبسه‌هاي دندان به راحتي توسط يك دندانپزشك واجد شرايط تشخيص داده مي‌شوند. افرادي كه مشكل در بلع و يا تنفس دارند بايد سريعاً به بخش اورژانس بيمارستان محلي خود مراجعه كنند. اگر نمي توانيد بلافاصله به دندانپزشك مراجعه كنيد ، به پزشك خانواده مراجعه كنيد.

پزشك نمي‌تواند آبسه را درمان كند، اما ممكن است داروهايي را تجويز كند و در مورد مراقبت از خود و تسكين درد توصيه هايي به شما كند. برخي از روش هاي درماني انواع آبسه عبارتند از:

برش (Incision): آبسه نياز به برش دارد تا چرك آبسه كه حاوي باكتري است تخليه شود. دندانپزشك براي شما از بيحسي موضعي استفاده خواهد كرد تا دردي تجربه نكنيد.

درمان آبسه پري اپيكال: در خصوص اين آبسه‌ها از درمان كانال ريشه يا عصب كشي براي از بين بردن علايم و رشه كن كردن آن استفاده مي شود. از مته براي سوراخ كردن دندان مرده استفاده مي شود تا چرك بيرون بيايد. در اين روش هر نوع بافت آسيب ديده از پالپ دندان خارج مي‌شود.

درمان آبسه پريودنتال: آبسه تخليه ميشود و تميز مي شود. اين درمان كمك مي كند تا دندان بهبود يابد و از بروز عفونت هاي بيشتر جلوگيري مي‌كند.

عمل جراحي

افراد مبتلا به آبسه پري اپيكال كه بصورت مكرر شاهد بروز عفونت هستند، ممكن است نيازمند حذف و برداشتن بافت آسيب ديده به شيوه جراحي باشند. اين كار توسط يك جراح دهان انجام مي‌شود.

افراد مبتلا به آبسه پريودنتال و عفونت عودكننده، مجبور هستند بافت لثه خود را تغيير شكل داده و به طور كلي كيسه آبسه پريودنتال را بردارند. اين روش جراحي نيز توسط يك جراح دهان انجام مي شود. حتي اگر پس از انجام عمل جراحي آبسه دندان دوباره برگردد، دندانپزشك اقدام به برداشتن و كشيدن دندان خواهد كرد.

رفرنس

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۷:۳۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :