جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

دندانپزشكي كودكان با بيهوشي يا بدون بيهوشي؟

يكي از موارد پر استرس براي كودكان مراجعه به دندانپزشكي و درمان دندان ها است. بيشتر كودكان با دندانپزشك اطفال همكاري نمي كنند و باعث عدم تمركز دندانپزشك در حين درمان مي شوند. اين ترس بيشتر به دليل شنيده هاي تلخي است كه افراد از سابقه دندانپزشكي خود باز گو كرده اند. ترس  كودك از دندانپزشكي سبب مي شود  كه نتواند از خدمات  درماني به درستي استفاده كند، در بيشتر موارد بعد از عدم موفقيت براي قانع كردن كودك، دندانپزشك از مهار فيزيكي و نگه داشتن دست و پاي كودك توسط والدين و يا كمك دستيار استفاده مي كند. تمام اين موارد مي تواند مخرب باشد و تاثيرات نامطلوبي را داشته باشد. مي توان  راهكارهاي مختلفي را به كار برد تا  ترس كودك از دندانپزشكي را كاهش داد. با كاهش ترس كودك ديگر نياز به استفاده از بيهوشي عمومي و  قبول عوارض احتمالي آن نمي باشد.

موارد استفاده از بيهوشي در دندانپزشكي كودكان

متخصص دندانپزشك اطفال با توجه به تجربه و مهارتي كه دارد تا زماني كه در شرايط ضروري قرار نگيرد از بيهوشي استفاده نمي كند مگر اين كه كودك در شرايط نا مناسب فيزيكي يا روحي هم چون مبتلايان به سندرم دوان يا عقب ماندگان ذهني يا فيزيكي باشند.

هم چنين در كودكان كم سن و سال اغلب آن هايي كه كمتر از 3 سال سن دارند و نياز به انجام اعمال جراحي دندانپزشكي دارند و هنوز هم به مرحله از همكاري و تعامل بالا با دندانپزشك نرسيده اند.

كودكاني كه از ترس و اضطراب بالايي نيز برخوردارند از اين روش براي درمان و ترميم مشكلات دندان شان استفاده مي كنند.

لازم به ذكر است انجام بيهوشي در امور دندانپزشكي در محيط هاي بيمارستان و تحت نظر متخصص بيهوشي انجام مي شود تا از بروز هر گونه عارضه يا عواقبي جلوگيري شود.

بيشتر بخوانيد :

مزاياي دندانپزشكي اطفال بدون بيهوشي

دندانپزشك اطفال در مرحله ي اول سلامت كودك را مد نظر قرار مي دهد. بنابراين راهكارهاي مناسبي كه هيچگونه اختلال در سلامت كودك ايجاد نمي كند را براي درمان عوارض دهاني و دنداني كودك انتخاب مي كند.

شايد با كمي تامل به اين نكته پي ببريد كه بيهوش كردن كودكان در حين دندانپزشكي، بيشتر به منظور جلوگيري از ترس كودك در حين كار مي باشد.

برخي از كودكان به قدري از دندانپزشكي مي ترسند كه همكاري لازم با دندانپزشك را در حين درمان نمي كنند و اين علت باعث مي شود تا دندانپزشك براي راحتي كار خود كودك را بيهوش نمايد.

عوارض بيهوشي در دندانپزشكي كودكان

كودكان به نوسانات الكتروليت و قند خون بسيار حساس مي باشند. بنابراين اگر كودكي تحت بيهوشي قرار گيرد، بايد ميزان قند خون كودك به طور دائم تحت كنترل قرار گيرد تا مشكل ساز نشود.

مسئله ي ديگر؛ هيپوترم يعني پايين آمدن دماي بدن كودك در حين بيهوشي مي باشد. اين موضوع در ريكاوري كودك بعد از بيهوشي ممكن است مشكلاتي را به دنبال داشته باشد.

در برخي موارد ممكن است كودكي كه براي انجام درمان هاي دندانپزشكي تحت بيهوشي قرار مي گيرد، دچار اختلالات يادگيري در سنين بزرگسالي شود.

علاوه بر اين ممكن است مواد بيهوشي روي مسائل شناختي كودك نيز تاثير بگذارد.

لازم به ذكر است هرچه مدت زماني كه كودك بيهوش باشد، طولاني تر شود احتمال ايجاد عوارض نامطلوب و شدت آن نيز به مراتب بيشتر مي شود.

منبع : كلينيك دندانپزشكي كودكان تهران

رفرنس


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۴۳:۰۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :