جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آيا عيار طلاي ايران با ديگر كشورهاي جهان فرق دارد؟

طلاي ۱۸ عيار  پركاربردترين نوع طلاست. در طلاي ۱۸ معادل ۷۵ درصد طلاي خالص (شمش طلا) وجود دارد و چون درجه ‏خلوص آن تقريبا بالاست، در بسياري از كشورهاي جهان از جمله ايران، بسيار محبوبيت دارد.

همين جا لازم است اشاره كنيم كه در ايران طلاي زير ۷۵۰ غيرقانوني است و نبايد در بازار خريد و فروش شود. يعني ما در كشور طلاي پايين‌تر از عيار ۱۸ نداريم. اين در حاليست كه در شهر يزد از طلاي ۲۰ عيار و در استان‌هاي جنوبي كشور نيز از طلاي ۲۱ و ۲۲ عيار استفاده مي‌كنند.

بنابراين، عيار طلا‌هاي مرسوم در ايران ۱۸ ، ۲۱ و ۲۲  است. طلاي ۱۸ عيار اغلب به صورت ۱۸K ،۱۸Kt 18ctيا ۱۸k مشخص مي‌شود. البته بعضا با علامت‌هاي ۷۵۰ يا ۰٫۷۵ هم نمايش داده مي‌شود. به اين معني كه اين قطعه حاوي ۷۵ درصد طلاي خالص است. طلاي ۱۸ عيار يك انتخاب خوب براي خريد طلا بشمار مي‌رود. به اين خاطر كه مصنوعاتي كه با عيار ۱۸ ساخته مي‌شوند اغلب دوام و استحكام بسيار خوبي دارند. عموما حساسيت‌زا هم نيستند.

بيشتر بخوانيد :

به طور كلي عيار طلا در هر كشوري  براساس موارد زير تعيين مي‌شود:

عرف و فرهنگ عمومي مردم يك كشور

محبوبيت استفاده از طلا در آن كشور

ميزان ذخاير طلاي آن كشور

‏به عنوان مثال، در ايران اكثر مردم طلاي ۱۸ عيار را مي‌پسندند، اما در كشورهاي عربي، طلاي ۲۱ و ۲۲ عيار از محبوبيت بيشتري برخوردار است. طلا با عيار ۲۲ است ۹۱.۶ درصد طلا ‏دارد و در كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس، هند و بنگلادش، پاكستان و سريلانكا مشتري آن بسيار زياد هستند.‏

اين در حالي‌است‌كه در انگلستان و روسيه اغلب از عيار ۹ استفاده مي‌كنند كه در آن ۳۷.۵ درصد طلا ‏وجود دارد. مردم آمريكا هم بيشتر از طلا با عيار ۱۰ استفاده مي‌كنند كه در آن ۴۱.۷ ‏درصد طلاي خالص وجود دارد.

منبع : طلا فروشي اينترنتي كيش طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۲۱:۲۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :