جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي و مشكلات تكلم

آيا ارتودنسي راهي براي درمان مشكلات گفتاري است يا خودش باعث مشكل و دشواري در تكلم ميشود؟ من در حالت عادي هم به خاطر دندان هايم نميتوانم درست صحبت كنم آيا ميتوانم تحت درمان ارتودنسي قرار بگيرم؟ ميگويند كه ارتودنسي ميتواند مشكل من را حل كند اما ميترسم كه ديگر نتوانم صحبت كنم آيا اينگونه است؟ با ما همراه باشيد تا به اين چند سوال بسيار شايع كه اغلب مراجعان  در مورد تاثير ارتودنسي روي صحبت كردن از ما ميپرسند پاسخ دهيم.

تاثير ارتودنسي روي صحبت كردن: درمانهاي ارتودنسي چگونه روي گفتار تاثير ميگذارد؟

پر واضح است كه كليه درمان هاي ارتودنسي از ارتودنسي نامرئي گرفته تا ثابت و مرئي همگي به نوعي روي تكلم اثر ميگذارند. اما اجازه بدهيد تاثير ارتودنسي روي صحبت كردن را از دو جهت مختلف بررسي كنيم. بياييد ابتدا درباره مشكلات و ناهنجاري هاي فك و دندان و تاثيرشان روي تكلم و سپس تاثير درمان ارتودنسي روي گفتار صحبت كنيم.

ناهنجاري هاي فك و دندان و تاثيرشان روي تكلم

تعداد زيادي اختلال و ناهنجاري مربوط به فك و دندان ها وجود دارد كه تكلم را تحت تاثير قرار ميدهند. زماني كه دندان ها كج باشد يا فك كوچك و بزرگتر از حالت نرمال باشد، فضاي داخل دهان از حالت طبيعي خارج شده و زبان براي حركت و چرخش به مشكل بر ميخورد. در واقع براي اينكه شما بتوانيد صحبت كنيد، بايد حتما دهان شما به اندازه كافي فضا براي حركت زبان داشته باشد، تا شما بتوانيد كلمات و حروف را ادا كنيد. اگر دندان هاي شما ناصاف باشد يا هرگونه مشكل ديگري داشته باشد، قطعا نميتوانيد به درستي و مانند يك شخص عادي صحبت كنيد.

يكي از وظايف ارتودنسي ، درمان اين مشكلات و بهبود تكلم است. بنابراين از اين جهت تاثير ارتودنسي روي صحبت كردن مثبت است و نه تنها مانعي براي حرف زدن شما نيست بلكه حتي راه حل برطرف كردن و درمان آن نيز هست.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي شش ماهه

تاثير درمان ارتودنسي روي گفتار

حالا بياييد طور ديگري به قضيه نگاه كنيم. فرض كنيد شما تحت درمان ارتودنسي ثابت قرار گرفته ايد و براي مثال از بريس سراميكي جهت صاف شدن دندان هايتان استفاده كرده ايد. به طبع تا مدتي بعد از اتصال اين بريس ها، شما حالت و احساس ناخوشايندي داريد و كمي طول ميكشد تا به اين دستگاه ها و شرايط عادت كنيد. به دليل اينكه زبان شما موانعي مثل بريس را لمس ميكند، درنتيجه عادي است كه كمي با مشكل در تكلم روبرو شويد. اما اين وضعيت موقتي است و اصلا نگران نباشيد. به اين فكر كنيد كه بعد از اتمام درمان و خارج شدن بريس ها، تكلم شما به حالت نرمال بازميگردد و ديگر مثل زماني كه دندان هايتان كج بود مشكلي در اداي جملات و كلمات نخواهيد داشت. بنابراين حتي در اين مورد هم تاثير ارتودنسي روي صحبت كردن مثبت و سازنده است و مانعي براي شما نيست.

 

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۴۷:۴۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :